ייתכן שהשיח הוא זה שמגביר את מספר המקרים. חילול מצבות בפילדלפיה
ייתכן שהשיח הוא זה שמגביר את מספר המקרים. חילול מצבות בפילדלפיהצילום: Tom Mihalek, רויטרס

בלילה שבין שלישי לרביעי התייצב דונלד טראמפ לנאום ראשון בקונגרס, וכבר בפתיחה דאג לגנות את האירועים האנטישמיים האחרונים בארה"ב.

האיומים האחרונים על המרכזים היהודיים מוכיחים שאנחנו מדינה שעומדת מאוחדת בגינוי השנאה והרוע", אמר הנשיא.

מדובר בחלק ממהלך כולל של טראמפ להתנערות מהתווית שמנסים להדביק לו יריביו. אלו קושרים בין כניסתו לבית הלבן ובין העלייה בכמות האירועים האנטישמיים בשבועות האחרונים, כולל חילול של שני בתי עלמין ואיומים על עשרות מרכזים יהודיים ברחבי ארצות הברית. אלא שמי שינסה לבדוק עובדתית האם באמת ישנה עלייה במספר האירועים האנטישמיים בארצות הברית, יגלה שהתשובה לשאלה הזאת כלל אינה ברורה, בניגוד לאיך שהדברים אולי מצטיירים.

משטרת ניו-יורק אמנם דיווחה באחרונה כי בשנת 2016 חלה עלייה בכמות פשעי השנאה במדינה. עם זאת, לאחר בחירתו של טראמפ ועוד טרם כניסתו לבית הלבן, ישנה דווקא ירידה ניכרת במגמה הזאת. בניגוד למשטרה, הפורום למאבק באנטישמיות מדווח על עלייה בגילויי אנטישמיות גם לאחרונה, אם כי גם בארגון מודים כי לצד העלייה במספר המקרים ישנה דווקא ירידה במספר האירועים האלימים.

הבעיה מתחילה בכך שהגופים הרבים החוקרים את הנושא לא מחזיקים בהגדרה אחידה לשאלה מה נחשב אירוע אנטישמי. חלק מגופי מחקר סופרים את התלונות שהוגשו, ולעומתם אחרים לוקחים בחשבון רק אירועים שבהם נפתחה חקירת משטרה.

"בחודשים האחרונים קיימת תחושה שיש יותר אירועים בעלי אופי אנטישמי, אבל המדידה של זה היא מאוד מסובכת", אומר העיתונאי שמואל רוזנר המתמחה ביהדות ארה"ב. "השאלה היא מה אתה מגדיר כאירוע ואיך אתה מבדיל בין עלייה במספר האירועים לעלייה במודעות ובדיווח. יכול להיות שאם יש יותר מודעות, אנשים מדווחים על יותר אירועים. אנשים שלפני שנה היו רואים צלב קרס על קיר ברכבת וממשיכים הלאה, היום בגלל המודעות מדווחים על כל אירוע, קטן כגדול.

"אמנם יש כמה אירועים בולטים שהם חריגים, כמו חילול בתי הקברות בסנט לואיס ופילדלפיה, אבל תמיד קיים החשש ששיח האנטישמיות הוא זה שגורר אחריו כל מיני אנטישמים שיתלבשו עליו. כאלו שאומרים לעצמם: יש מגמה של אנטישמיות? אז זה הזמן לחלל מצבות או ליצור בהלה", טוען רוזנר.

אז יש או אין עלייה באנטישמיות בארצות הברית?

"לא ברור לגמרי שיש עלייה ברמת האנטישמיות. אין סיבה להניח שפתאום שונאים את היהודים יותר מאשר פעם. גם בסקרים שיוצאים בשבועות האחרונים לא רואים סימן לזה. היהודים בסקרים הללו נמצאים במקום גבוה מאוד מבחינת פופולריות בציבור האמריקני. אז יכול להיות שמה שקורה הוא שיש בשוליים הרדיקליים אנשים שהאווירה הכללית של אובדן רסן משפיעה עליהם, והם מרשים לעצמם יותר ממה שהרשו לעצמם בעבר".

פוליטיזציה של האנטישמיות

רוזנר טוען שתשובה אמיתית לשאלה האם קיימת עלייה באנטישמיות לא יכולה להינתן בפרספקטיבה של שבועות. "כמה זה משמעותי? כמה זה ארוך טווח? כמה זה דבר שהוא תוצאה של עלייה אמיתית או שזו סתם ערנות יתר? כמה זה ניסיונות לנצל משהו לצרכים פוליטיים? מאוד מסובך לנתח את הנתונים האלה על פני זמן קצר בצורה שהיא רצינית ולא נתונה לפרשנות שהיא בסופו של דבר אידיאולוגית".

אמרת ששיח האנטישמיות עלול לגרום למעשים אנטישמיים. האמריקנים מבינים את זה?

"זה נושא שנמצא מאוד בכותרות בארה"ב. הוא מדווח מאוד והנשיא נשאל עליו כמה וכמה פעמים. זו בעיה כי מאוד מהר זה נהיה עוד כלי שבאמצעותו יריבים של טראמפ מנסים להוכיח כמה שלטונו הוא איום ונורא, ואז מיד אנשיו של טראמפ מרגישים צורך לצופף שורות ולהגן עליו. השיח הפוליטי, במידה מסוימת, מזהם את היכולת לנהל מעקב קר רוח ומנותק מהטיה אחרי התופעה הזאת".

לא מעט פוליטיקאים ופרשנים מאשימים את טראמפ במה שהם מגדירים עלייה באנטישמיות.

"לא הייתי ממהר להגיד שהוא לא אשם בזה. ברור שטראמפ בהתנהלות שלו מכניס לזירה הציבורית האמריקנית אווירה של פריקת עול ושל בוטות, גסות רוח והשתלחות, ובמצב כזה לא כולם יודעים לשים לעצמם את הגבול. כשהנשיא מרשה לעצמו לדבר בצורה מאוד בוטה, אז אולי גם אנשים שלא אוהבים יהודים, ושלפני כמה חודשים היו מרסנים את עצמם כי הבינו שלא מדברים כך בחברה תרבותית, היום לא מרגישים צורך לעצור את עצמם". עם זאת, לרוזנר יש אבל גדול מאוד. "אני חושב שאלה שממהרים להאשים את טראמפ עושים טעות גם בהערכה וגם בטקטיקה, כי לא ברור לי מה מועיל לצאת נגד הנשיא בעניין הזה".

יהודי ארה"ב צריכים להיות מודאגים היום?

"ברור שהאווירה באמריקה היום לא דומה למה שהכרנו אתמול. מה שאנחנו רואים עד עכשיו לא מצדיק היסטריה, אבל בהחלט עמידה על המשמר. צריך לחדד את החושים ולשים לב היטב למה שקורה, כי לא בטוח שמה שקורה עכשיו דומה למה שקרה לפני שנה, שנתיים ו‑15 שנה".

קרול נוריאל, מנכ״לית הליגה נגד השמצה בישראל, רואה את הדברים קצת אחרת, וטוענת כי בהחלט ישנה עלייה במקרים האנטישמיים בארצות הברית. "מוקדם עדיין לקבוע לגבי מספר מקרים האם הם נובעים ממניעים אנטישמיים - אבל הכיוון והאווירה הכללית, בהחלט מדברים בעד עצמם. כשניתוץ הקברים וחילול בתי הקברות באים אחד אחרי השני, כשיש איומים על הטמנת פצצות בתוך כל כך הרבה מרכזים יהודיים בארה"ב, כולל בשני משרדים של הליגה נגד השמצה - אני חושבת שזה בהחלט מעורר דאגה רבה", היא אומרת.

יכול להיות שכל האירועים הללו הם סתם צירוף מקרים?

"אני לא חושבת. אנחנו לא יכולים לעצום עיניים. אנחנו רואים מאז חודשי הקמפיין לנשיאות שהיו הרבה מאוד התבטאויות נגד עיתונאים יהודיים, כולל ברשתות החברתיות, וזה דבר שלא היה בעבר. צריך לשים לב לדברים כהווייתם. אנחנו רואים סבב חמישי של איומים, הגם שמדובר באיומי סרק, על מוסדות יהודים. אלו איומים שגוררים אחריהם פינוי של מוסדות, שיבוש החיים במוקדים יהודיים תוססים, ואנחנו צריכים להבין איזו אווירה זה מייצר".

האם יש קשר בין הטענות של נוריאל לעובדה שאנשי הליגה נגד השמצה נמנו על מתנגדיו של טראמפ? נוריאל ממהרת להבהיר שלא מדובר בטראמפ עצמו, אבל רומזת שחלק מתומכיו הם אנשים שיחסם ליהודים אינו אוהד במיוחד, בלשון המעטה. "לנשיא עצמו, בעיניי, אין שום קשר לזה. לכן, אנחנו מאוד שמחים לראות את האמירה המנהיגותית שלו בעניין. יחד עם זה, רבים שרואים עצמם כתומכים שלו, בלי קשר אליו, מתבטאים באנטישמיות. מקור האנטישמיות היום בארצות הברית הוא בימין הקיצוני - שדוגל בעליונות הגזע הלבן, וכבר ראינו לאחר הבחירות מפגני שמחה של ניאו-נאצים. בארצות הברית של 2016, זה היה מחזה קשה מבחינתי".

מה יכול להביא להפחתת האירועים האנטישמיים בארצות הברית?

"אני חושבת שבמקום שבו אנשים לא משלמים מחיר על התנהגות גזענית, אותה התנהגות תמשיך להתקיים. לכן ההתגייסות החברתית היא החשובה. הליגה נגד השמצה הציעה בשני מקרי חילולי בתי הקברות פרס של 10,000 דולרים למי שיסייעו במציאת מבצעי המעשים. אנחנו מאוד ממליצים שהעניין הזה יטופל ברמות הכי גבוהות. רוח המפקד כאן מאוד חשובה לטיפול בתופעה, ואני סומכת את ידיי על רשויות אכיפת החוק בארצות הברית שעושות הכול כדי לחקור את מה שאנחנו רואים בימים אלה".

לא רק בארצות הברית

"האנטישמיות בעולם גוברת וזו עובדה", קובע יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות. "באירופה הרי כולנו מסכימים שזה מחמיר, והמצב דומה גם באוסטרליה ובקנדה, וכך בדיוק גם בארה"ב. צריך לזכור גם את גודל האוכלוסייה היהודית בארה"ב, כי ככל שיש יותר יהודים יש יותר חיכוך".

עם זאת, חגואל לא רואה קשר בין העלייה באנטישמיות ובין הנשיא החדש של ארה"ב. "טראמפ, לפחות לפי מה שאני רואה, הוא אחד מהנשיאים היותר אוהבי ישראל שיש. גם לפני טראמפ היו אירועים אנטישמיים כמעט באותה מידה, ואני לא זוכר שנשיא ארה"ב הקודם גינה את האנטישמיות כמו שעשה טראמפ תוך ימים ספורים".

הפתרון נעוץ לדעת חגואל אך ורק במדיניות יד קשה נגד מי שאחראים לאנטישמיות. "בצרפת ב‑2016 היו פחות אירועי אנטישמיות לעומת 2015, באופן חריג. למה זה קרה? כי לצערנו ב‑2015 היו שם הרבה אירועים אנטישמיים גדולים וגם אירועי טרור שאינם קשורים לאנטישמיות. בעקבות זאת הממשלה שם לקחה את הנושא לידיים וטיפלה בו בצורה מקיפה. אם הנשיא טראמפ יגיב בחוסר סובלנות לאירועים אנטישמיים, הם ילכו ויפחתו. ככל שיש ממשל שעוצם עיניים או לא מתייחס לאנטישמיות, היא מתגברת".