אחד מעצורי פרשת ההתעללות בקשישים
אחד מעצורי פרשת ההתעללות בקשישיםצילום: פלאש 90

פרקליטות מחוז חיפה הגישה בצהריים (ראשון) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד ארבעה נאשמים עובדי בית האבות "כיפת הזהב" שבחיפה.

נזכיר כי ההתעללות בקשישים נחשפה בתקשורת ובעקבות החשיפה נפתחה החקירה הפלילית בנושא.

העובדים הנאשמים הם חוסאם אבו אחמד בן 50 מנצרת, אנדריי קייס בן 49 ופיטר גוסקוב בן 26 מחיפה, שלושתם עבדו במחלקה כמטפלים וכן האחות אחראית במחלקה הסיעודית - אינסה שניידר בת 59 מחיפה

כל הנאשמים מואשמים בעבירות של התעללות בחסר ישע. בנוסף מואשמים שלושת העובדים בעבירות תקיפה שונות, אנדריי קייס מואשם בעבירות איומים, ואילו האחות האחראית אינסה שניידר מואשמת בעבירת הפרת חובת דיווח.

מכתב האישום עולה כי במחלקה שוהים כ-36 מטופלים, המוגבלים מבחינה קוגניטיבית ו/או פיזית, חלקם הגדול בעלי קשיי תקשורת ניכרים, רובם קשישים, שאינם יכולים לדאוג לצורכי מחייתם ובריאותם, והינם חסרי ישע.

שניידר, בעלת הכשרה של אחות מוסמכת, שימשה בתפקיד של אחות אחראית במחלקה במשך כשמונה חודשים ובמסגרת תפקידה הייתה אחראית, בין היתר, לקביעת סדרי העבודה של המטפלים במהלך כל שעות היממה.

שלושת הנאשמים הנוספים הועסקו כאמור כמטפלים והם אינם בעלי הכשרה של אחים מוסמכים. עבודתם כללה טיפול בחסרי הישע: השכמתם, העברתם לכיסאות, ומהכיסאות למיטה, רחצת המטופלים הזקוקים לעזרה, החלפת טיטולים ועוד.

בכתב האישום נטען כי כל אחד משלושת המטפלים תקף, במספר מקרים, והתעלל בחלק מהמטופלים במחלקה. כן נהג אבו אחמד, בעת שעבד כמטפל לילה, להתחיל בהכנת המטופלים לארוחת הבוקר עוד בשעות לילה מוקדמות, תוך שהוא מפריע להם בשנתם, ומבלי לתקשר אתם מילולית. אנדריי קייס איים על מספר מטופלים שונים.

במחלקה, תחת אחריותה ובידיעתה של שניידר הוגבלה תנועתם של חלק מהמטופלים על ידי השחלת מקל בשני הגלגלים הקדמיים של כיסאות הגלגלים עליהם ישבו כך שהוגבלה יכולתם להזיז את כיסא הגלגלים ולהתנועע באופן חופשי במחלקה.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הארבעה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.