דורש לכבד הסכמים. ליצמן
דורש לכבד הסכמים. ליצמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי לא יצביע עם הקואליציה כל עוד הממשלה לא תיישם את ההסכם הקואליציוני בתחום הסיעוד הממלכתי שגיבש משרד הבריאות.

את הדברים אמר ליצמן בישיבת ראשי סיעות הקואליציה שנערכה הבוקר (שני). במהלך הישיבה שב ודרש שר הבריאות יעקב ליצמן את יישום הרפורמה לסיעוד ממלכתי שגיבש במשרד הבריאות, בהתאם להסכם הקואליציוני שנחתם עם כינון הממשלה הנוכחית.

שר הבריאות אמר לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר כי ישראל נמצאת במשבר חמור בתחום הסיעוד. "העובדה כי - אנו בחודש מרץ 2017, ועדיין תלויה ועומדת החלטת הממשלה שאישרה ההסכם הקואליציוני בו התחייב ראש הממשלה ושר האוצר ליישם רפורמת הסיעוד עד לסוף 2016 - מהווה הפרה ברורה של ההסכם החתום על כל המשתמע מכך", אמר.

בדבריו הבהיר כי הוא מתכוון שלא להצביע עם הקואליציה בהצבעות השונות, מאחר והממשלה אינה ממלאת אחר התחייבותה הברורה בתחום הסיעוד.

שר האוצר משה כחלון שהשתתף בדיון אמר כי הוא בעד רפורמת הסיעוד אך הוא נגד מהלך שיש בו העלאת מיסים.

לעומתו הבהיר שר הבריאות כי ההסכם הקואליציוני כולל את הרפורמה על סעיף העלאת מס הבריאות באופן 0.5 אחוז לערך, וכי ההתחייבות קיימת על כך במלואה. בנוסף הבהיר השר ליצמן כי מבחינתו אין מדובר בהעלאת מיסים אלא בהורדת מיסים, שכן "רוב הציבור שמשלם כיום לביטוחים פרטיים הון עתק למימון שירותי סיעוד, יפסיקו לשלם זאת ויזכו למימון ממשלתי כמפורט ברפורמה לסיעוד ממלכתי שגובשה במשרד הבריאות", כלשונו.

כמעט כל יתר השרים, ראשי הסיעות, שהשתתפו בדיון תמכו חד משמעית בעמדת שר הבריאות ובדרישתו ליישם במלואו את רפורמת הסיעוד כפי שעולה מההסכם הקואליציוני.

רה"מ בנימין נתניהו ביקש להביא בפניו את נוסח ההסכם הקואליציוני. משהובא הסעיף העוסק בסיעוד ממלכתי תמך ראש הממשלה בעמדת שר הבריאות ואמר לשרים כי "הסכמים יש לכבד. הנה כך התחייבנו ועלינו לעמוד בכך וליישם זאת".

בסיום הדיון נקבעה פגישה מקצועית בין נציגי משרד הבריאות לאוצר כדי לקדם את דרישת שר הבריאות ליישום ההסכם הקואליציוני.