הרב איתן אקשטיין
הרב איתן אקשטייןצילום: שושנה שוורץ

לפני חודשים אחדים הוזמנתי לוועדה למלחמה בסמים בכנסת, יחד עם חברי הרשות למלחמה בסמים בעקבות פרסומת שאיתה יצאו בתקופת החופש הגדול לבני נוער ולהורים.

תוכן הפרסומת באופן כללי היה שאין דבר כזה סמים קלים, ושגם סמים קלים מסוכנים מאוד.

מכיוון שחלק מחברי הוועדה היו בעד אי הפללה של משתמשי סמים קלים, ואפילו בעד לגליזציה ומתן לגיטימציה לשימוש בהם, ברשות למלחמה בסמים הבינו שהולכים לשפד אותם בפגישה הזאת. ומכיוון שביקשו ממני לקריין לפרסומת הזאת, התבקשתי אחר כבוד להתלוות לישיבה בוועדה בכנסת.

ואכן, אחרי כמה משפטים שבהם יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג הטיחה ביקורת נוקבת על הבזבוז המשווע של כספי הציבור במסר לא רלוונטי באשר לסכנת השימוש בסמים, פנה סמנכ"ל הרשות לגברת זנדברג ואמר לה שאולי תשאל את הרב אקשטיין, כי הוא בקולו העביר את המסר.

ח"כ זנדברג גילתה אותי בין כל האורחים, ובכבוד רב פנתה אליי ואמרה "שלום הרב אקשטיין, ברוך הבא לוועדה שלנו, אני רוצה לשאול אותך שאלה ישירה ומבקשת ממך תשובה כנה: האם סמים קלים הורגים?"

הישרתי מבט לעברה ושאלתי אותה חזרה כיהודי טוב: "ח"כ זנדברג, גם אני רוצה לשאול אותך שאלה ותעני לי בכנות: האם מילים הורגות?", כשהכוונה הייתה לפרסומות שמנסות להניא אותנו מלסמס תוך כדי נהיגה. זנדברג חייכה אליי וענתה "האמת היא שלפעמים". אז גם אני חייכתי אליה ואמרתי ש"האמת היא שגם לפעמים".

רוב מי שהשתמש באלכוהול או בסמים בדרך כלל לא יקרה לו כלום פרט להנגאובר, כאבי ראש וקצת תחושה של באסה. אבל אחוז מסוים, אולי אפילו קטן, לא יותר מעשרה אחוזים, עלולים לפתח תלות באלכוהול או בסמים קלים. ועד שלא יפתחו אפליקציה כדי לדעת מי עלול להיות באחוז הקטן הזה ולהפוך למכור כבד לאלכוהול או לסמים קלים, עד אז צריך להיזהר כמה שאפשר מהמפגש המסוכן עם חומר פסיכו-אקטיבי כזה.

הרב איתן אקשטיין

מנכ"ל רטורנו