נתניהו ופוטין בפגישתם, הים
נתניהו ופוטין בפגישתם, היםצילום: שגרירות ישראל במוסקבה

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם את פגישתו היום (חמישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין שבמוסקבה. בתום הפגישה נסע ראש הממשלה לשדה התעופה, משם ימריא בשעות הקרובות בחזרה לישראל.

הפגישה עסקה ברובה באיום האיראני הנשקף לישראל במהלך ניסיונות השגת הפסקת האש בסוריה. "הגעתי לפגישה נוספת עם פוטין יחד עם ראש אמ"ן. ביקשתי להבהיר לנשיא פוטין כיצד אנחנו רואים את המצב בסוריה על סף נקודת מפנה, באפשרות של מעבר מלחימה להסדרה. היה חשוב לי, גם אם התהליך הזה ייקח זמן, להבהיר כמה נקודות חשובות לבטחונה של ישראל. הבהרתי לנשיא פוטין את ההתנגדות התקיפה שלנו להתבססות של איראן וגרורותיה בסוריה", סיפר נתניהו.

"אנחנו רואים את איראן מנסה לבנות כוח ותשתיות צבאיות כדי להתבסס בסוריה כולל לנסות ולבנות נמל ימי מצד איראן. שוחחתי עם הנשיא פוטין באריכות על הניסיון הזה, ואמרתי שהוא יערער את היציבות ולא נקבל זאת", הוסיף ראש הממשלה.

לדבריו "זה ברור שהדבר נוגד את האינטרסים שלנו, אני חושב שזה נוגד גם את האפשרות להסדרה. זה נגד האינטרסים של כולם, למעט איראן. דיברנו גם על הניסיונות של איראן להעביר נשק לחיזבאללה. אמרתי לפוטין ששמעתי את הדאגה מאיראן גם בשיחותי בארה"ב".

נתניהו הדגיש כי הפגישה היתה בעיתוי חיוני מאוד, כלשונו. ''לא התייחסנו להרבה נושאים אחרים והתמקדנו בעיקר בנושא הזה. הרושם שלי מהפגישות שאני מקיים עם הנשיא פוטין – שאנחנו באים עם תכלית מאוד ברורה ומדוייקת, בדברים מאוד קונקרטיים ואני חושב שהגישה הזו הועילה למדינת ישראל. זה לא עניין של תיאום של צה"ל מול צבא רוסיה, אלא מדינה אחרת שמנסה להיכנס לעניינים, וחשוב שהשמעתי את הדברים כמו שהשמעתי", אמר ראש הממשלה והוסיף, "כשמציגים את הנתונים ומדברים פנים אל פנים, בצורה בלתי אמצעית מאוד ישירה ומאוד ישרה בין מנהיגים, יש לדברים השפעה. אני יכול להבטיח שהמסר הזה הופנם".

הוא ציין כי ביקש את עזרתו של פוטין בהפעלת לחץ על חמאס להשבת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין הי"ד וכן להשבת האזרחים הישראלים המצויים בידי ארגון הטרור בעזה. לדבריו, הנשיא הרוסי אמר שישתדל לסייע בנושא.

נתניהו גילה עוד כי נשיא רוסיה הסכים להעניק מענק מיוחד שניתן לווטרנים ממלחמת העולם השנייה, שנשלל ממי שעלה לישראל, ואף הבטיח לשלמו עד יום הציון לניצחון על הנאצים ב-9 במאי. "התרגשתי מאוד. זו מחווה עצומה", אמר ראש הממשלה.

הוא סיפר גם כי פוטין הפתיע אותו עם מתנה מיוחדת. "מדובר בספר מלחמות היהודים של יוספוס פלביוס, בהוצאה מלפני 500 שנים שאותו אעביר לאוצר הספרים הלאומי. זה כנראה הודפס זמן קצר אחרי שהמציאו את הדפוס. זה חשוב מאוד למורשת המחקרית שלנו".