ביל קלינטון
ביל קלינטוןצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, אמר בסוף השבוע כי רצח יצחק רבין סימן את תחילת המאבק של הכוחות הלאומניים העולמיים נגד המחנה שרוצה שאנשים בכל העולם יחיו "תחת אותם כללים".

ההסתה שקדמה להתנקשות בראש ממשלת ישראל היתה "סימן מקדים לקרב שמתנהל כיום ברחבי העולם כולו", אמר, והסביר שהוא מתכוון לאקלים הפוליטי בארה"ב ולהצבעה הבריטית לעזוב את האיחוד האירופי, בין היתר.

התקופה שבה התרחשה ההתנקשות היתה "מיקרוקוסמוס" של מה שמתרחש היום, אמר קלינטון, שהיה נשיא ארה"ב באותן שנים. הוא דיבר במכון ברוקינגז בוושינגטון ביום ה', במסגרת השקת ספרו של שגריר ישראל לשעבר, איתמר רבינוביץ', "יצחק רבין: חייל, מנהיג, מדינאי".

רבין היה נתון ל"מתקפה בלתי-מרפה על הלגיטימיות שלו", טען קלינטון. "היו אפילו שני רבנים שהתיימרו למצוא הצדקות דתיות שיתירו ליהודי לרצוח יהודי אחר, אם הוא כבר אינו יהודי טוב, קל וחומר אם אינו ישראלי טוב. כולנו יודעים שהראו אותו, יותר מפעם אחת, במדים נאציים. היו הרבה מאמצים אחרים... לעשות דה-לגיטימציה, דה-לגיטימציה, דה-לגיטימציה".

"ככל שחלקי העולם הפכו יותר תלויים אלה באלה", הסביר, "התנגשויות הזהות האלה הפכו יותר אינטנסיביים. ברגע שאתה נכנס לעולם של 'אנחנו והם', אז כמובן שאסור שאנשים יחיו תחת אותו סט של כללים, לנו יש סט כללים טוב יותר, שעובד עבורנו ולא עבור מישהו אחר".

לדברי סוכנות הידיעות JTA, קלינטון לא הזכיר ישירות את דונלד טראמפ אולם היה ברור לנוכחים כי הוא מתכוון להשקפת העולם של יועצו של טראמפ, סטיב באנון, כשאמר: "אנשים שמתיימרים לרצות את מדינת הלאום מנסים בעצם ליצור תנועה כלל-לאומית בכדי למסד את הבדלנות והחלוקה בתוך גבולות לאומיים בעולם כולו. זה כאילו שלכולנו יש משבר זהות בו זמנית – וזו תוצאה בלתי נמנעת של השינויים הכלכליים והחברתיים שהתרחשו בקצב הולך וגובר".