כל חייל צריך עו"ד צמוד? "זה קשקוש"

במשכן הכנסת נערך היום (שלישי) דיון במיוחד בנושא "קדושת החיים וטוהר הנשק", לאור משפט אלאור אזריה.

הדיון התקיים ביוזמת ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) וח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ובהשתתפות פרופ' אסא כשר - ממחברי הקוד האתי של צה"ל, אלוף במיל' גרשון הכהן - לשעבר מפקד המכללות הצבאיות ומפקד הגיס הצפוני, ואלוף במיל' יצחק בריק - נציב קבילות חיילים.

פרופ' אסא כשר הביע תמיכה במערכת המשפט הצבאית ואמר כי אלאור אזריה לא היה צריך לירות במחבל מנוטרל. ''ברגע שיש שבוי שהרים ידים או לא נשקפת ממנו סכנה, אנחנו לא הורגים שבויים כמו כל העולם המתוקן. אנחנו לא הורגים אם לא מוכרחים.

''במקרה של אזריה לא היה הכרח להרוג אותו וזה היה מעשה לא נכון להרוג את אותו פלסטיני. מבחינת טוהר הנשק המפקדים התנהגו כמו שצריך. טוב מאוד שהפרקליט הראשי גרם לתהליך שיפוטי ומעניין וחשוב ששני המסלולים הגיעו לאותם מסקנות", הוסיף כשר.

לדבריו אמון הציבור בצבא הוא הכרחי וחשוב. "אנחנו רוצים שהצעירים ישרתו ויצאו לקצונה ויעשו מילואים. הניתוח של האירוע מחזק את האמון בצבא ובמפקדיו ואפשר למחוק אירועי רעש ולחזור לשיגרה של פעילות הצבא״.

ח"כ פרי, לשעבר ראש השב"כ, אמר בדיון כי "״בית המשפט אמר את דברו במשפט אזריה. המונח טוהר הנשק הינו צירוף ישראלי ואחד מעשרת הערכים המצוינים במסמך רוח צה''ל. אין ספק כי כאשר ניצב איום אל מול חיילי צה''ל או אזרח ישראלי, על החיילים לפעול ללא היסוס בכדי לעצור את האיום בכל דרך אפשרית, אך עלינו לשמור על צה''ל מוסרי״.

ח''כ האלוף במיל' איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר בדיון כי ''הטענות שלפיהן כל חייל צריך עורך דין על ידו, הטענות האלה נשמעו גם בשנת 48'. יש גם טענה שחיילים לאור משפט אזריה יחששו לפעולה מסויימת - מי שחושב שחיילים שנמצאים בהגנה חושבים מה יהיה במשפט שעלול להיפתח נגדם, הוא קשקוש מקושקש וטענה הזויה״.