עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גביראלירן אהרון

"התורה מציגה לנו חוקי מלחמה, כללים. בשעת מלחמה נחרצת כשמנסים להכריע את עירו של האויב אסור לכרות עץ פרי. ומה אנחנו רואים? את המתנחלים הפורעים עם הכיפות הגדולות והציציות שלהם מתנפנפות ברוח, כורתים עצי זית בני עשרות ולפעמים אף מאות שנים. עוברים על צו מפורש בתורה, ועוד בשימוש המתועב של 'תג מחיר'". את הדברים הללו אמר פרופ' רפי ולדן במעמד בו קיבל את פרס ישעיהו ליבוביץ'.

בתגובה לדברים אומר עורך דין איתמר בן גביר שמייצג מאות מנערי הגבעות כי מדובר בשקר מוחלט, אך את דבריו הוא פותח בהערה עקרונית לפיה "כבר בפרשנותו להלכה הוא טועה ומטעה. יש מצבים של סכנת נפשות תוך כדי מלחמה שהתורה מחייבת לעקור עצים ואנשים שמסכנים את עם ישראל".

ובאשר לתוכן דבריו של פרופ' ולדן קובע בן גביר כי מדובר בתוכן "חסר ביסוס עובדתי, לא נכון ומסית. זו לא פעם ראשונה שאנשי השמאל הקיצוני, בחסות חוק לשון הרע שמקשה מאוד להגיש תלונות בשם הציבור, שופכים את דמם של המתיישבים".

"ייצגתי קרוב ל-800 נערי גבעות במשך מספר שנים ומעולם אני לא זוכר מקרה, או שאני ייצגתי או שייצגו אחרים, של אדם שנתפס כורת עצי זית", אומר בן גביר הנזכר כי המקרה היחיד שאכן נתפס בו אדם בעת כריתת עצי זית היה מקרה בו ערבי, תושב הכפר קריות שליד עלי, נלכד עם מסור חשמלי בידו במהלך עקירת עצי זית ואף שירבוט המילים 'תג מחיר' בסביבה על מנת להפליל את המתיישבים. "הוגשה תלונה אבל אף אחד לא עשה עם זה כלום. חד משמעית מניסיון שלי מעולם לא זוכר בחור יהודי שנתפס כשהוא כורת עצי זית".

ומה באשר למייצגי המתיישבים בזירה המשפטית, מדוע הם לא עותרים ותובעים דיבה נגד מפיצי השקר הזה? בן גביר מסביר: "חוק שעוסק בדברי לשון הרע תכליתו להגן על נפגע בודד מול אדם ששפך את דמו וחירף וגידף אותו. בחוק יש אפשרות קלושה, שהפסיקה הפכה אותה לעוד יותר קלושה, לגבי תביעה של ציבור. המציאות היא שככל שהציבור גדול יותר קשה יותר לעתור".

לעומת זאת, מעיר בן גביר, "אם הייתי מוציא דיבתם של הערבים הייתי חשוף לעבירה של הסתה לגזענות. הגדרת גזענות מתעסקת בנושא של ערבים או מוצא לאומי אתני. כשד"ר בן ארי היה בכנסת ניסינו לשנות את הגדרת הגזענות לכל קבוצת אוכלוסייה, אבל לא היו לנו שותפים לעניין הזה, וכך אנחנו רואים ראיונות ומאמרים של אנשי שמאל שמחרפים ומגדפים את הימין ובונים על כך שיצאו בלא כלום".

לדבריו יש לצפות לשינוי שאולי יקרה בחסות המחוקק, בעיקר בקואליציה שמורכבת מאנשי ימין ברובה, וניתן יהיה לתבוע דיבה במקרים שכאלה.