הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדןניסים לב

הרב יעקב מדן, הרב שלמה ריסקין, הרב דוד סתיו, רבני "בית הלל" ורבנים נוספים יוצאים בקריאה נגד פקודת השירות המשותף וקוראים לצה"ל לגלות רגישות כלפי הציבור הדתי ולאפשר לו לשמור על ערכיו ואמונותיו בתוך כלל הצבא.

כחצי שנה לאחר עדכון פקודת השילוב הראוי, והחלפתה לפקודת השירות המשותף, פרסמו רבנים מהזרם הליברלי בציונות הדתית נייר עמדה בנושא השירות הראוי בצה"ל.

בנייר העמדה מתייחסים הרבנים לשינויים שחלו בפקודת השילוב, ואוסרים שירות במסגרות בהן המגורים ואורח החיים משותפים לבנים ולבנות, וכן במסגרות הכוללת פעילות פיזית משותפת וקרובה בין המינים.

את נייר העמדה מפנים הרבנים לבני הנוער של הציונות הדתית, ומציינים כי "הפנייה נעשית מתוך תפיסה מוצקה שצבא הגנה לישראל הוא מקום של אחדות ולא של פילוג. בצה"ל מתכנסים יחד כל שבטי החברה הישראלית ומתאחדים למען הגנת בטחון מדינת ישראל. אנו מתנגדים לכל ניסיון של פילוג וקרע סביב צה"ל, ולכל פגיעה בכבודם של חיילים וחיילות בצבא הגנה לישראל".

בנוסף פונים הרבנים גם למפקדי צה"ל, וקוראים להם לגלות רגישות כלפי הציבור הדתי ולאפשר לו לשמור על ערכיו ואמונותיו בתוך כלל צה"ל, כדי שלא יצטרך להסתגר "בגטאות" בתוך הצבא.

הרבנים מדגישים כי אין בכוונתם להתייחס לעצם שילוב נשים במקצועות הלחימה השונים, ומביעים הערכה והוקרה כנה ואמיתית לכל חייל וחיילת באשר הם, בשל תרומתם למען הגנה על ביטחון המדינה.

המכתב מתייחס רק לנושא העירוב וההפרדה בין החיילים והחיילות במסגרות הצבאיות השונות, ולכן הם מחלקים בין מסגרות צבאיות שונות – יחידות עורפיות בהן השירות המשותף לבנים ולבנות אינו כולל פעילות פיזית משותפת, ואינו כולל מגורים ואורח חיים משותפים, בשונה מהיחידות הקרביות.

"מסגרת עבודה משותפת של חיילות וחיילים, שלא כוללת פעילות פיזית משותפת וקרובה, הינה חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים הן בצבא והן בחיים האזרחיים, והיא ראויה ומותרת בהחלט", נכתב במסמך. "לעומת זאת, ישנן בצבא מספר יחידות קרביות כדוגמת גדודי הבט"ש המעורבים (קרקל, אריות הירדן וכיו"ב) שטרם מצאנו פתרונות כיצד ניתן ליישם שם את ההפרדה הנדרשת, ולכן כיום אסור לשרת בהן".

הרב ריסקין
הרב ריסקיןצילום: אלירן אהרון

הרב מאיר נהוראי, יו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל, אמר כי "הצבא הוא מקום שמאחד את העם, הוא שייך לכולנו, ודווקא משום כך אנו מבקשים ממפקדי הצבא לגלות רגישות כלפי הציבור הדתי ולאפשר לו לשמור את ערכיו כפי שנעשה עד כה בתחומי הכשרות והשבת. מסגרות מעורבות של בנים ובנות בצבא ימנעו את נוכחותם של חיילים וקצינים דתיים ואנו עלולים ליצור יחידות מגזריות שלטעמנו איננו נכון''.

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, אמר ''אנחנו אוהבים את צה"ל, מעריכים אותו מאוד ומעוניינים להשתלב בגובה העיניים בכל יחידותיו. אך לאחרונה מנסה צה"ל בהובלת היוהל"מ לחנך אותנו מחדש ולכפות עלינו תרבות שלא הורגלנו בה, תרבות הרומסת את ערכינו ואת אמונתנו, וזאת לא נוכל לקבל''.

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר ורב היישוב שהם, אמר כי ''צה"ל הוא צבא העם וככזה הוא אמור לתת מענה מירבי לכל חייל וחיילת המשרתים בו. אסור שהשרות הצבאי יפגע בעולם הערכים והאמונות של חייליו. מכח תפיסה זו יש לעמוד על כללי הפרדה וצניעות המתאימים לתפיסת עולמם של המשרתים הדתיים''.