דוד בארי
דוד באריצילום: אביר סולטן, פלאש 90

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) הגיבה להכרזתו של שר החינוך נפתלי בנט על זוכי פרס ישראל למפעל חיים, וביקרה את הבחירה בדוידל'ה בארי כאחד הזוכים.

בארי הוא מנכ''ל עמותת אלע"ד הפועלת כבר שנים רבות לחידוש ההתיישבות היהודית בעיר דוד בירושלים.

לטענת ח"כ זנדברג, "אם יש גורם אחד שאחראי באופן המובהק והמאורגן ביותר על תקיעת טריז במזרח ירושלים והחרבת העתיד המשותף שלנו והחרבת כל סיכוי להסדר מדיני זו עמותת אלעד, שבמו ידיה מובילה פינוי פלסטינים מביתם, התנחלות וייהוד סילואן וכל זאת תוך קבלת תרומות במאות מליונים מחברות הרשומות במקלטי מס.

''אך סמלי שבשנת ה-50 לכיבוש זה המסר שמעבירה הממשלה״, הוסיפה חברת הכנסת ממרצ.

יריב אופנהיימר, לשעבר מזכ''ל תנועת השמאל הקיצוני ''שלום עכשיו'', אמר כי מפעל חייו של בארי הוא ''השתלטות על נכסים בשכונות ובכפרים של מזרח ירושלים מתוך רצון להתנחל ולמנוע פתרון בנינו לבין הפלסטינים.

''כל מי שמאמין בהיפרדות ובשתי מדינות, יודע שלא יהיה פתרון בלי פשרה גם בירושלים, דוד בארי עושה הכל כדי לטרפד זאת", תקף אופנהיימר.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי "דוידל'ה בארי הפך את השורשים שלנו בירושלים למציאות קיימת עבור מיליוני אנשים בכל העולם, דרך המפעל האדיר של עיר דוד. פרס ישראל מוענק לו בצדק על מפעלו החלוצי.

''אנשי השמאל שמבקרים את הפרס אומרים למעשה שמזרח ירושלים לא שייך ליהודים. מי שלא מכיר בריבונות בת 3000 השנים, יוותר גם על הריבונות המודרנית", הוסיפה.

בארי עצמו הגיב לזכייתו בפרס ישראל על מפעל חיים. "לפני זמן קצר הודיע לי שר החינוך נפתלי בנט על החלטת ועדת פרס ישראל להעניק לי את הפרס על מפעל חיים", אמר. ''הפרס שניתן לי היום איננו אישי, זהו צעד נוסף בחיבור של מדינת ישראל ועם ישראל למורשתו בירושלים''.

לדבריו, ''עיר דוד הולכת ומתפתחת וחודרת ללבבות בזכותה של חבורה יקרה שמלווה אותי כל השנים ובזכותם של מיליוני אוהבי ירושלים ותומכיה והפרס הזה הוא גם שלהם. נמשיך לפעול למענה של ירושלים".

שר החינוך נפתלי בנט אמר מוקדם יותר כי "שנת ה-50 לאיחודה המחודש של ירושלים היא הזדמנות מצוינת להוקיר טובה לדוד (דוידל'ה) בארי מגדולי בוני ירושלים בעת החדשה. שנים רבות חלמנו, התפללנו ושאפנו, לחזור אל העיר בה דוד חנה ולבנות אותה מחדש. דוד מביא את החלום לידי מעשה. בזכות דוד בארי מיליוני חיילים, סטודנטים ותלמידים נחשפים אל ההיסטוריה של ירושלים, כפי שלא יכלו לעשות זאת מעולם.

''דוד בארי, איש חזון ומעשה, קצין בסיירת מטכ"ל וביחידת דובדבן, איש ספרא וסייפא, ראוי לתודה שלנו על מפעל חייו, שהוא מפעל חיינו", הוסיף.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, ברך על זכייתו של דוד בארי בפרס ישראל ואמר כי ״דוידל׳ה הוא שותף נאמן ומוביל לבניינה של ירושלים. איש חזון כמו שהוא איש מעשה. חושף נדבכים של היסטוריה יהודית ובונה על היסודות הללו עתיד מוצק בעיר הנצח. בשנת ה-50 לאיחודה של ירושלים אין ראוי ממנו''.