גלעד ארדן
גלעד ארדןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן (הליכוד) מותח הערב (חמישי) ביקורת על הסדר הטיעון שחתמה הפרקליטות עם ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) שהבריח טלפונים למחבלים כלואים.

על פי הסדר הטיעון, גטאס יתפטר מהכנסת וירצה עונש של שנתיים מאסר בפועל. גטאס יודה בכתב אישום מקל וסעיף הטרור יומר לסעיף שלא מדבר על עבירה שפוגעת בביטחון המדינה. עדיין לא ברור מהו אותו סעיף.

''מתקשה להבין מדוע הפרקליטות מסתפקת בשנתיים מאסר בלבד לגטאס על פעולות של סיוע לטרור כאשר הראיות כה מוצקות. מקווה שבית המשפט יחמיר הרבה מעבר לכך", כתב ארדן בטוויטר.

לדברי השר ארדן, גטאס ניצל את חסינותו כחבר כנסת, ''ניסה לסייע למחבל וסיכן בכך חיים רבים. שנתיים? על עבירות כלכליות מקבלים בישראל במקרים רבים שלוש שנות מאסר ואף יותר''.

ח"כ גטאס עצמו הגיב על הסדר הטיעון וניסה להסביר: "מעשיי נבעו ממניעים אישיים מצפוניים והומניטריים כלפי האסירים. אני מקבל אחריות מלאה על הדברים".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב, מתח ביקורת על ההסדר ואמר כי "מדובר פה בעונש קל ביותר שיפגע בצורה קשה בהרתעה ויעודד מעשים בזויים מסוג אלה בעתיד.

"ח״כ באסל גטאס ישתחרר מהכלא לאחר שנתיים בלבד, כגיבור ולוחם צדק של כל אלה שמייחלים להכחדתה של מדינת ישראל. זה לא המסר שאנו רוצים להעביר לבוגדים ולמרגלים שפועלים ללא הרף למען חיסולה של מדינת ישראל", הוסיף אילטוב.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין (הליכוד) שיזם בשעתו את חוק ההדחה והוביל בתקופה האחרונה את הדרישה להדחתו של ח"כ גטאס, מסר: ''שמחתי לשמוע שגטאס שעבר על החוק, פגע בביטחון המדינה וביצע עבירות העלולות לפגוע בביטחון אזרחי ישראל הבין שיש לסיים את הפארסה הזו וקיבל את ההחלטה הנכונה. בכך ימוצה עימו הדין ויוחזר הכבוד לבית המחוקקים".

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה כי "גטאס הוא עבריין שמקומו בכלא ולא בבית הנבחרים כפי שמוכיח הסדר הטיעון. הסדר הטיעון גואל אותנו בדיוק בזמן מנוכחותו הפסולה של גטאס בכנסת ונמנע מצב בו היה מופעל חוק ההדחה האנטי-דמוקרטי''.

לדבריה גטאס ביצע מעשה בלתי נסלח לחבר כנסת, ''אך חשוב להדגיש שבעבירותיו החמורות הוא מייצג אך ורק את עצמו ולא מאות אלפי אזרחים ערבים".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) תקף את הסדר הטיעון והזהיר כי דגל שחור מתנוסס מעליו. ''ההסדר מצביע על אבדן דרך והעובדה שאינו כולל את העבירות הביטחוניות שביצע גטאס, מכשיר את הקרקע לפעולות דומות בעתיד. גטאס שראה את פטרונו, עזמי בשארה, ממשיך ליהנות מכספי משלם המיסים הישראלי, לא חשש כנראה כשביצע את הברחת הפלאפונים לכלא ועכשיו אנו מבינים מדוע.

'''במקום למצות עימו את כל חומרת הדין ולהראות כיוון ברור שיפסיק את האווירה הסלחנית כלפי חברי הכנסת המסיתים, תומכי הטרור ומהללי השאהידים, ירצה גטאס רק שנתיים בכלא בניכוי שליש על עבירות ביטחוניות שאין חולק שיש בהן סיכון ממשי לחיי אדם. המסר שהעסקה הזו נותנת לגטאס וחבריו הוא שהסיוע למחבלים כנראה השתלמו למחבל גטאס", הוסיף פורר.