הותר לפרסום כי בפעילות של שירות הביטחון הכללי בסיוע משטרת ישראל, נעצר לחקירה בחודש שעבר, תושב עזה בשם מוחמד מורתג'א שניהל את סניף רצועת עזה בארגון TIKA - ארגון סיוע הומניטארי של ממשלת טורקיה.

החקירה בשב"כ העלתה כי מורתג'א גויס לחמאס בשלהי שנת 2008 והחל מתחילת שנת 2009 הוא פעל במסגרת הזרוע הצבאית של הארגון כדי לקדם הכשרות ואימונים צבאיים, ייצור אמצעי לחימה ומטעני נפץ וחפירת מנהרות טרור.

בחקירה התברר שיציאתו דרך ישראל להכשרה מטעם הארגון שהביאה למעצרו לחקירה, נועדה בין היתר לשם השגת מידע שיסייע לחמאס לשפר את דיוק הרקטות המשוגרות לעבר ישראל.

החל משנת 2012 שימש מורתג'א, כאמור, כמנהל סניף ארגון TIKA ברצועת עזה. מדובר בארגון הפועל מטעם ממשלת טורקיה, ומטרתו לקדם פרויקטים הומניטאריים ברצועת עזה. זאת, כשהוא מייצר במשך שנים הונאה ומנצל את משאבי הארגון ותקציביו, שהיו מיועדים לפרויקטים הומניטריים משמעותיים ברצועת עזה, עבור הזרוע הצבאית של חמאס. הונאה זו בוצעה במעורבות הדרג הבכיר בחמאס ברצועת עזה, ובראשו אסמאעיל הניה.

החקירה חשפה את דרכי הפעולה השונות שבהן נקט מורתג'א. כך, למשל, העביר למנהליו בארגון TIKA רשימות של תושבי רצועת עזה כמועמדים לקבלת סיוע כלכלי בשל היותם נזקקים.

בפועל, רשימות אלו הועברו לידיו ע"י בכירים בחמאס, ומרבית ה'נזקקים', היו פעילי טרור בחמאס הצבאי ובני משפחותיהם, אשר זכו לשורת הטבות ומענקים בדרך זו.

נתיב הכסף - לאן הועברו כספי הסיוע?
נתיב הכסף - לאן הועברו כספי הסיוע?צילום: דוברות מתפ"ש

שיטת פעולה נוספת של מורתג'א, שנחשפה בחקירה, הביאה להעברת מיליוני שקלים עבור מחבלים תוך כדי ולאחר הלחימה במבצע צוק איתן.

כך, חבילות מזון שבמקור נתרמו על ידי ארגון TIKA עבור האוכלוסייה הנזקקת ברצועת עזה, הועברו לפעילי הזרוע הצבאית של חמאס.

עוד העלתה החקירה, כי ארגון IHH סייע לממן באופן ישיר את פעילותה של הזרוע הצבאית של החמאס. מדובר בארגון תורכי שהוכרז בישראל כארגון טרור בשנת 2008 עקב תמיכתו בחמאס.

החקירה חשפה כי מהמט קאיא, המשמש כראש סניף IHH ברצועת עזה, העביר לידי בכירי החמאס, אסמאעיל הניה וראאד סעד, כספים במזומן שהגיעו מתורכיה והיו מיועדים לזרוע הצבאית.

הכספים שהעביר ה-IHH לחמאס שימשו להקמת מתקן לאימוני הכוח הימי במוצב חמאס וכן לרכישת ציוד ואמצעי לחימה.

בדרך זו העביר ארגון ה- IHH לזרוע הצבאית של החמאס, באופן שיטתי ובמשך שנים, כספים ששימשו להתעצמות הצבאית של חמאס.

מורתג'א סיפק בחקירה מידע אופרטיבי רב על תוואי-מנהרות, שיטות הפעולה של חמאס בחפירת מנהרות, תכניות פעולה בלחימה וייצור אמצעי לחימה.

חקירתו של מורתג'א מספקת חשיפה רחבה לדרכי פעולתו של החמאס הן בהשגת משאבים עבור התעצמותו, והן בתחום הצבאי.

במערכת הביטחון אומרים כי מידע זה, המצטרף למידע רב שהתקבל בחקירותיהם של פעילי חמאס צבאיים בשנה האחרונה, מצביעים על מאמצים ניכרים שמשקיע החמ"ס בהכנות לעימות צבאי עם ישראל, על חשבון המצב ההומניטרי ברצועת עזה.

מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי אמר בתגובה כי "ארגון הטרור האגואיסטי חמאס גוזל את כספי הסיוע הבינ"ל מתושבי עזה הנזקקים, חי על חשבונם בעושר ומממן מהם טרור – עד מתי ימשיכו העולם והעזתים להתעלם מכך?".