חגית משה
חגית משהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

רכזי נוער דתיים מערים שונות בארץ יתכנסו מחר (חמישי) לדיון משותף על פעילות הנוער הדתי בערים. מסתבר שבעוד לנוער בישובים קיים מענה חינוכי וחברתי המתנהל על ידי רכזי הנוער בישובים, דווקא לנוער בערים אין מענה שכזה.

בראיון לערוץ 7 מספרת חגית משה, סגנית ראש העיר ירושלים, העומדת מאחורי הכינוס המתוכנן, כנס אותו יזם פורום רכזי נוער דתיים. "הישובים הרבה יותר קהילתיים ויש מענה בישובים", מסבירה משה את המניע לכינוס הרכזים. לדבריה " בעוד בישובים אפשר לפגוש את הילדים בשמם ולהסתכל להם בעיניים ולדעת מה נכון להם, הרי שבערים המציאות שונה לחלוטין".היא מזכירה את המציאות בעירה, ירושלים, שם בכל שכונה יש כשבעים אלף תושבים "וקשה להכיר ולטפל בנוער".

"צריך להידרש לעניין הזה, איך נותנים מענים בנוסף למענה הקיים", היא אומרת בהתייחסה לפעילות הרכזים בשכונות. ומה באשר לתנועות הנוער? האם בפעילותן אין מענה? משה מזכירה כי פעילות זו רלוונטית עד גיל מסוים ולמעשה מראשית גיל התיכון חניך שאינו יוצא להדרכה או הגשמה נותר ללא מסגרת פעילות מובנית.

במפגש המתוכנן, אומרת משה, היעד הוא "לחזק את המודעות לעניין. להבין שבערים חייבים להיות יותר רכזים ופעילויות לנוער, לא פסטיבלים ושבוע הנוער. מאוד קל לארגן אירועים שכאלה אבל דרושה פעילות רציפה בשכונות ובשטח. כך הנוער ירגיש פחות ניכור. יש נוער מדהים ללא הכוון ויד מסייעת".

לנוכח דבריה אלה נשאלה חגית משה מדוע אין מקום לדיון דומה עבור כלל בני הנוער ולא רק עבור בני הנוער הדתי לאומי. משה מסכימה שאמנם הנושא אמור להעסיק את כלל המגזרים, אך בעוד קיימת התמקדות מערכתית במגזרים האחרים כדוגמת המגזר החרדי והמגזר החרדי, דווקא המגזר הדתי לאומי אינו זוכה לכך, שכן הוא כלול בהגדרה 'מגזר כללי'. "דרושים רכזי נוער המארגנים פעילות המותאמת לאופי החינוך של בני הנוער שלנו, פעילות שומרת שבת, נפרדת וכו'".

לדבריה, משיחות עם מזכ"לי תנועות הנוער הדתיות עולה כי אלה מעודדים הקמתן של מערכות חינוכיות ערכיות שיתנו מענה לגילאים שכבר אינם במסגרת תנועות הנוער, ולמעשה בתנועות עצמן אין כל חשש לתחרות שתיווצר מול פעילות רכזי הנוער ברשויות המוניציפאליות השונות.

להערכתה של משה ייחודה של ירושלים כעיר גדולה, מגוונת וכזו שצברה ניסיון רב בפעילות מול גורמי תרבות ונוער, תהפוך את המתרחש ואת שיתרחש בירושלים למודל עבור ערים אחרות ובהמשך צפויים מפגשי המשך למפגש המתוכנן כעת.