שקד
שקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת המשפטים, איילת שקד, הנחתה את המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים להעביר לה חוות דעת על כל חוק רלוונטי שעולה בועדת שרים על מנת להשריש את המשפט העברי במדינת ישראל.

המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים מונה כיום 3 תקנים ובראשה עומד כיום ד"ר מיכאל ויגודה.

את הדברים תאמר שקד בכנס המשפט עברי של לשכת עורכי הדין שיתקיים היום בירושלים. "כמו שיש חוות דעת בועדת שרים של היועץ המשפטי לממשלה אין שום סיבה שלא יהיו חוות דעת גם של המחלקה למשפט עברי".

שקד צפויה להסביר בנאומה כי כיושבת ראש ועדת השרים לענייני חקיקה, היא נתקלת מדי שבוע, באינפלציית החקיקה בישראל, לעתים כחמישים הצעות בישיבה אחת. במקביל לחוות הדעת משפטיות מטעם מחלקת ייעוץ וחקיקה החליטה שקד שברצונה להכיר את עמדת המשפט העברי ביחס להצעות החוק המשמעותיות, ולעשות שימוש במקורות היהדות לצורך גיבוש עמדתה.

שקד כבר מקבלת את חוות הדעת הללו, אשר גם משפטנים מוערכים מגדירים אותן כחוות הדעת המעניינות ביותר.

נציין כי לפני כשנתיים עם כניסתה של שקד לתפקיד שרת המשפטים אמרה שקד בכנס דיני ממונות. "המשפט העברי, שהוא פאר היצירה היהודית במשך 2000 שנה, עדיין לא קנה את השביתה הראויה לו במערכת המשפט שלנו, כנראה בעיקר בשל חוסר הידע אודותיו", אמרה.

"כידוע על דרך הכלל, בתי המשפט מתעלמים למעשה מכוונת המחוקק ורוח החוק, וממעטים לשאוב השראה ממקורות המשפט העברי, הן לפרשנות החוקים והן למילוי לקונות בחוק", אמרה שקד. "הם מעדיפים לפנות לשיטות משפט אחרות וזרות ולא למשפט העברי - פרי עמלם של מיטב המוחות של עמינו, מרבי עקיבא ועד הרמב"ם, רבי יוסף קארו ועד הרב קוק והבאים אחריהם. יש להצטער על כך ולפעול לתיקון המעוות".

"לדעתי המשפט העברי צריך ויכול להיות אחת החוליות המקשרות בין ערכי העבר וערכי ההווה וצרכיו, לא רק ברמה ההצהרתית בלבד. קישור זה נראה לי חיוני למדינת ישראל כמדינה יהודית", הוסיפה.