הרב דוד סתיו, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, עו"ד אפרת רוזנבלט, רז נזרי והשופט צבי ויצמן
הרב דוד סתיו, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, עו"ד אפרת רוזנבלט, רז נזרי והשופט צבי ויצמןצילום: חזקי ברוך

פורום תקנה, שעמד במוקדן של שורת סערות בשנים האחרונות, היה גם מוקד הדיון במושב שנערך בנושא זה במסגרת כנס המשפט העברי של לשכת עורכי הדין.

את המושב הנחתה המשנה לראש הלשכה, עו"ד אפרת רוזנבלט, והשתתפו בו יו"ר הנהלת ארגון רבני צהר וחבר פורום תקנה, הרב דוד סתיו, חברת פורום תקנה הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, השופט צבי ויצמן והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי.

"מגיע לפורום תקנה פרס ישראל"

הרב סתיו ציין בדבריו כי הפורום איננו חסין מטעויות, "להגיד שלא יכולות להיות טעויות בפורום - יכולות להיות טעויות. אני כן יכול לומר שאין הדלפות בפורום, מה שאני לא יכול לומר על המשטרה או על הפרקליטות".

"תמיד יכולות להיות תקלות", ציין הרב סתיו, אך הוסיף והדגיש, "אין מקרים שנשים התלוננו ולא השתכנענו שהתלונה אמתית או שיש צורך בנקיטת צעדים. יש מקרים כאלה ואני מעורב במקרים כאלה. אני לא נתקלתי בתלונה שבאה מנקמה".

"האם בגלל שיש תקלה כזאת או אחרת הפורום צריך להפסיק? אני לא חושב. הוא צריך להמשיך כדי לתת תקווה לאנשים שלא יפחדו להתלונן נגד אנשי שררה. מגיע לפורום תקנה פרס ישראל על תיקונים חברתיים", טען הרב סתיו.

הרב סתיו הזהיר מהנזק האפשרי שתגרום פגיעה בפורום, "עודף זהירות באיסור לשון הרע יגרום לקלות ראש באיסור לא תעמוד על דם רעך. אני חבר בפורום שנים רבות אין לי שמץ של מושג על דברים שנידונים בצוותים אחרים בפורום, כולל המקרים המפורסמים ביותר".

לקראת סיום דבריו התייחס הרב סתיו לשאלת מקור סמכותו של פורום תקנה, "כל אלה ששואלים אותי מה הסמכות שלנו לזמן אנשים? התשובה היא שאין לנו סמכות ומי שלא רוצה שלא יבוא. היו תלונות נגד דמות חינוכית שלא רצתה לבוא ואמרתי לו שהוא צודק וזה לא מחייב. אבל ציינתי בפניו, ש'גם לנו שמורה הזכות, מכח העובדה שבא מישהו והתלונן ואתה מסרב להגן על עצמך, לומר למנהל המוסד שבו אתה עובד תראה אלו התלונות ותעשה מה שאתה רוצה'. אנחנו לא בית דין ולא מוסמכים, אבל זכותנו לידע את המעסיק, ואם הוא רוצה שלא יעסיק אותו או שיעשה הליכים אחרים".

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי: מי שמנו? בורא עולם

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי טענה בדבריה כי הצורך בהקמת הפורום נבע מהמציאות העגומה בשטח, "יצאנו לדרך עם חששות אבל אחרי התוכנית של 'עובדה' הגיע מבול של טלפונים ואחרי שריכזתי את כל הטלפונים והתחלנו לבדוק גיליתי תמונה שחורה ועגומה שגם אם רק חלק ממנה נכון זה עצוב".

"אני מתנגדת באופן נחרץ לביטוי 'הטרדות מיניות' אין דבר כזה יש פגיעות מיניות. פורום תקנה עומד על 3 רגלים, הלכה, חוק ומקצועיות. המטרה שלנו למנוע את הפגיעה הבאה. יש לנו מקרים שאנחנו באים לאדם שהתלוננו נגדו והוא אומר לנו שהוא כבר עשה תשובה. מבחינתי, אם הוא לא עבר טיפול - הוא לא עשה תשובה", הסבירה הרבנית פיוטרקובסקי את עמדתה.

בהמשך התייחסה הרבנית פיוטרקובסקי לסוגיית סמכותו של הפורום, "הרבה פעמים שואלים אותנו מי שמכם? אני כאן כדי לא להבליט את אחריות שלטון החוק, המנהיגים ההלכתיים, אלא דווקא את אחריות של היהודים הפשוטים. מי שמנו? בורא עולם. אם אני יודעת על פוגע ולא מונעת את הפגיעה הבאה אני בוגדת בתפקידי כיהודיה פשוטה. ואם אלה ששואלים מי שמכם, היו חשים שגם אותם שמו, רק שהם לא עשו אולי היינו במקום אחר".

"יש הרבה סיבות בעולם למה לא להיות חבר ב'פורום תקנה'", ציינה הרבנית פיוטרקובסקי, "זו עבודה קשה, מתסכלת, עצובה שגם גובה מחיר אישי לא מעט פעמים. לעתים נדרשים לטפל בתלונות על אנשים שהיו קרובים אלינו באמת. אף אחד מהפוגעים לא רשע ולפעמים יש לאדם בעיה וצריך לעזור לו ואנחנו עוזרים לו לעבור טיפול כדי לפתור את הבעיה שלו. אחת המטרות של חברי הפורום היא שהשיח הציבורי ופגיעות מיניות ישתנו. אני לפעמים יושבת בהרכב ושומעת דברים מאוד חמורים והיה ברור שהאדם פוגע ואם לא נעצור אותו הוא ימשיך לפגוע, וכשהפוגע נכנס לחדר אני אומרת בליבי תגידי מלכה את משוגעת? מה אתם רוצים ממנו? איך יכול להיות שהאדם הזה פוגע? אני מבינה כמה קשה להאמין בטח כשמדובר במישהו מוכר ומוערך. המטרה היא לבער את הנגע כדי שמחננו יהיה טהור".

"פרשת הרב אלון - בוקס בבטן"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, אמר בכנס, "סוגיית 'פורום תקנה' לא בהכרח משפטית. אנחנו היום כבר לא מתנהלים כקהילות אלא כמדינה".

ניזרי סיפר על מה שקרה בפרשת הרב אלון, "אני זוכר שבחודש יוני 2006 פנה אליי פרופ' ידידיה שטרן, סיפר לי על תלונות ואמר לי שהסיפור הזה יזעזע את המדינה. זימנו את אנשי הפורום בפני היועמ"ש ושם הציגו לנו את הסיפור שמכונה 'פרשת אלון'".

לדבריו, "היום לא סוגרים דברים בתוך הבית ולא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בבית, יש הליך. במיוחד כשמדובר בעבירות פליליות או בדיני נפשות. פורום תקנה בא אלינו ואני זוכר שכל המערכת זזה על כסאה כי קשה להכיל גוף כזה. בסופו של דבר, אחרי שבחנו וקיימנו במשרד המשפטים דיונים על כך, החלטנו בהחלטה משותפת שלי ושל היועמ"ש שבכל הליך 'פורום תקנה' יהיה חייב לעדכן אותנו ולמסור לנו פרטים והיועמ"ש יחליט ויבחן את המקרה. חובת הדיווח היא בכל מקרה. בסופו של דבר אנחנו מאמינים שדרך המלך היא לפנות למשטרה".

"אני זוכר את הבוקס בבטן אחרי שפרשת אלון נחשפה", סיפר נזרי, "אני הכרתי את אשתי אחרי שיעור של הרב אלון בבר אילן. אני זוכר ש'פורום תקנה' עדכן אותנו שהרחיקו אותו מהקהילה והישיבה למשך שמונה שנים. אחר כך הפורום רצה מאיתנו גיבוי כדי לפרסם את פרשת הרב אלון, ואנחנו בלשכת היועץ המשפטי לממשלה הבהרנו להם שאחריות על הפרסום היא עליהם בלבד. אני לא יכול למנוע מהפורום לפעול כי בסופו של דבר הם עושים מעשה טוב, הם נותנים מענה לאותן נפגעות שלא יכולות להתלונן במשטרה, ואז המענה חלקי כי הפוגע מורחק".