דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

הארגונים היהודיים בארה"ב לא ממהרים להתנצל בפני הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, על הטענות לפיהן בעקבות בחירתו, גברו תופעות האנטישמיות שהתבררו כפעילותו של האקר ישראלי.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס עו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, להתנהלות הארגונים היהודיים וגם למדיניות האמריקנית החדשה שמזכירה לכאורה מדיניות ותיקה הדוגלת בהקפאת הבנייה ביו"ש ואינה מהווה, לכאורה, את התקווה שעו"ד צל היה ממבשריה.

על התנהלות הארגונים היהודיים בארה"ב אומר עו"ד צל כי אינו מופתע לנוכח תפיסתם הפוליטית של הארגונים הללו, ומשום כך גם אינו מצפה שאלה אכן ייעתרו לבקשתו, כפי שהובעה בציוץ שצייץ, להתנצל בפני הנשיא האמריקני.

"הם לא התנצלו, ואני לא מצפה שיעשו את זה כי הרוב המוחץ של המנהיגות בארה"ב משחקים פוליטיקה לטובת הדמוקרטים", אומר צל המשוכנע כי מדיניות פרו-דמוקרטית זו אינה אלא משגה אסטרטגי. "הם חשבו שיש להם בסיס לטעון נגד הממשל (בפרשת ההתראות נגד המוסדות היהודיים) והתברר שרוב המקרים שהם מתלוננים עליהם זה פגיעה עצמית של יהודים נגד יהודים. יש להם אג'נדה פוליטית. הקהילה היהודית מצביעה בשבעים אחוז למען הדמוקרטים בכל מערכת בחירות. הם צריכים להתרגל ולהבין שיש להם אינטרס גם להצביע לרפובליקנים".

על כינוס ועידת אייפא"ק הוא אומר כי גם בו באה לידי ביטוי הנטייה העקבית של המנהיגות היהודית לטובת הדמוקרטים, "היהודים האמריקנים צריכים להבין שיש למפלגה הרפובליקנית תמיכה עמוקה ואמיתית למען ישראל, עם ישראל והמדינה היהודית".

בעקבות הדברים נשאל צל אם יתכן ויתברר כי מדבור בקונספירציה בה אותו צעיר כבן 19 שחולל את סערת ההתראות המזוייפות עשה זאת בשליחות ארגונים המבקשים להשחיר את שמו של הנשיא האמריקאי.

צל אינו מוכן להיכנס להשערות מסוג זה ואומר, "אני לא רוצה להיכנס לתיאוריות קונספירטיביות כאלה. אני רוצה להגיד שמספיק שאנחנו יודעים מי אחראי לכל ההתרעות המזויפות האלה ואני מצפה שהמנהיגות היהודית תגיב בהתאם".

בהמשך השיחה עמו התבקש צל להתייחס לשיח המדיני בין ישראל לארה"ב, שיח ממנו עולה תמונה שונה מההבטחות האופטימיות של ראשית דרכו של טראמפ בבית הלבן, שיח החוזר אל דפוסי החשיבה של הקפאת בנייה וכיוצא באלה.

צל מדגיש כי הוא ממשיך לנגן את אותם ניגונים אופטימיים שנשמעו ממנו לפני בחירת טראמפ ומיד אחריה. "היה מהפך במדיניות האמריקנית כלפי ישראל עם כניסת טראמפ לבית הלבן. המהפך בא לידי ביטוי בכך שאחרי שבעים שנה ארה"ב מפסיקה להכתיב לישראל מה לעשות בתוך ארץ ישראל".

"ארה"ב מוכנה לכבד החלטות ישראליות, אבל יחד עם זאת הכבוד למדינת ישראל משמעותו היא שארה"ב רוצה לעבוד יחד עם ישראל כדי להתמודד עם הבעיות החשובות והחריפות של האזור שלנו – והבעיות הללו זו איראן. זו בעיה של ארה"ב והמדינות הסוניות, ולכן צריך לעבוד יחד כדי להתמודד עם הדבר הזה", מוסיף צל.

לטעמו, הנימה המדינית בזירה הפלסטינית נובעת מהרצון לגבש חזית אחידה ומלוכדת מול האיראנים. "ההתייעצויות בין ישראל לארה"ב לגבי ההתיישבות היהודית בארץ ישראל היא חלק מהעניין. אנחנו לא רוצים לעשות דברים פומביים שעלולים לגרום לנזק לשיתוף הפעולה האזורי מול איראן. צריך לעשות ולבנות בשקט, לא כל דבר צריך להיות בעיני התקשורת".

דוגמא לדבריו הוא מוצא בסוגיית העברת השגרירות לירושלים – "יש גורמים שרצו לעשות חגיגה במאי יוני, התאריך שבו הסעיף שמאפשר את דחיית העברת השגרירות יפוג. אין צורך בכך. נעשה את זה בשקט ללא חגיגה וטקס, וזה יעבור בחוק האמריקאי. אבל אם עושים רעש גדול תהיינה השלכות לגבי שיתוף הפעולה האזורי".

"אני מתנחל גאה, תושב תקוע שבגוש עציון ואני רוצה להמשיך לבנות אבל יש דרך לעשות את זה. יש מי שאוהב לעשות הרבה רעש במקום לעשות", אומר צל ומעריך כי אם ישנו לחץ מדיני הרי שהוא מגיע מירושלים ולא מוושינגטון ולחץ זה מקורו הכתבה ישראלית של קצב הדיונים מול הבית הלבן.

"אני לא מותח ביקורת כי יש להם אינטרסים מדיניים ופנימיים משלהם ווושינגטון מוכנה לשתף פעולה איתנו. אני מאוד אופטימי וסומך על המנהיגים, גם בארץ, שיקבעו את המדיניות הנכונה להגנה על התושבים הישראליים ועל האינטרסים של מדינת ישראל לאור האיומים האזוריים", הוא מוסיף.

עם זאת, צל מדגיש כי על ישראל מוטלת משימה חשובה, "אנחנו צריכים לדאוג לכך שכמדינה עצמאית נקבע לעצמנו את האינטרסים האסטרטגיים שלנו בתוך ארץ ישראל. זה האתגר שעלה מהשינוי בוושינגטון".