כל האזרחים הופכים לחשודים. עו"ד קלינגר
כל האזרחים הופכים לחשודים. עו"ד קלינגרצילום: גלעד אילוז

התנועה לזכויות דיגיטליות הגישה היום (שני) עתירה לביהמ"ש העליון נגד המאגר הביומטרי.

עו"ד יהונתן קלינגר, היועמ"ש לתנועה לזכויות דיגיטליות, המייצג את העותרים הסביר היום את מהות העתירה.

"המאגר הביומטרי פוגע פגיעה קשה בדמוקרטיה בישראל", טוען קלינגר. "מרגע כניסת המאגר לתוקף כולנו נכנסים לרשימה שחורה של חשודים פוטנציאליים. הכלל בדמוקרטיה שלנו היה עד היום פשוט למדי, אם לא עברת על החוק, אינך נכנס לרשימה של חשודים. המדינה סומכת עליך".

לדבריו, "מהרגע שהמאגר נכנס לתוקף כולנו הופכים לחשודים. חשודים בזיוף התעודות וחשודים בביצוע פשעים שהתבצעו בקרבתינו. החזקה שאזרח אינו עבריין והוא חף מפשע עד אשר יוכח אחרת מתהפכת עם הקמת המאגר. כולנו חשודים. ואת זה צריך לבטל".

את העתירה לבג"ץ מגישה התנועה לזכויות דיגיטליות לאחר מאבק בן עשור שנים בחוק. את המשאבים לעתירה גייסו בתנועה לזכויות דיגיטליות מציבור הגולשים אשר תרמו כ- 115 אלף ש"ח בקמפיין מימון המונים שהתקיים מוקדם יותר השנה.

העתירה מונה את כשלי המאגר הביומטרי ועומדת על הסכנות הצפויות לביטחון המדינה, לביטחון האישי של אזרחי ישראל ומדליפת מידע מהמאגר. עוד עוסקת העתירה בעובדה כי לא נערך דיון ראוי בחלופות למאגר, לא הובררה נחיצות המאגר ומדגישה את המחדלים הקשים בחקיקת החוק. כמוכן מביאה העתירה את התנגדותם המוחצת של מומחים בתחום, את עצומות המדענים השונות ודו"ח המומחים אשר הראו מעל לכל ספק את הבעייתיות הקשה של המאגר הביומטרי.