בעיירה וישניובה, בדרום-מזרח פולין, גדל עץ אלון מפורסם שזכה לכינוי "יוזף".

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה החליטו שני אחים יהודיים בעלי שם המשפחה "חימי" למצוא מסתור בתוך הגזע הגדול של העץ.

היסטוריונים שחקרו את הסיפור טוענים כי האחים חימי נמלטו מגטו "פרישטק" הסמוך למקום מגוריהם, ומצאו מסתור מפני הנאצים בתוך גזע העץ הגדול, לאחר שאזרחית פולניה המתגוררת בסמוך הראתה להם את העץ ומקום המסתור בתוכו.

מאז סיום מלחמת העולם השנייה הפך העץ לאתר תיירות מפורסם ותיירים רבים הגיעו לוישניובה על מנת להצטלם סמוך אליו. איור של העץ הופיע על שטרות של 100 זלוטי פולני.

כעת נבחר עץ האלון "יוזף" ל"עץ השנה באירופה" בתחרות המתקיימת מאז שנת 2011 במסגרתה נבחר עץ מפורסם ובעל משמעות היסטורית מיוחדת. התחרות מתקיימת במטרה להדגיש את חשיבותם של עצים עתיקים ולמנוע את כריתתם.

השנה לקחו חלק בתחרות עצים מ 16 מדינות. בהצבעה השתתפו מאות אלפי בני אדם מכל רחבי העולם. "מקום המסתור בתוך גזע העץ הובא לידיעת האחים היהודים על ידי אישה בשם רוזליה פרושאק. החלל בו הסתתרו בתוך הגזע היה עצום בגודלו. אנשים אומרים כי היו לו שני מפלסים, כאשר התחתון שימש למסתור בעוד העליון שימש לתצפית. שני האחים חימי שרדו את השואה תודות למסתור הזה, אולם גורלם לאחר המלחמה לא ידוע" סיפר יקוב פבלובסקי ממוזיאון "משפחת אולמה" בעיר מרקוב, שם הסתתרו יהודים במהלך השואה.

רוברט גודק, ראש המחוז בו נמצאת וישניובה, קיבל את פרס "עץ השנה" עבור "יוזף" שהסתיר את האחים היהודים בתוכו. "אני מודה מקרב לב לכל תושבי וישניובה ואזרחי אירופה שבחרו ב"יוזף" כעץ השנה באירופה. אנו נחגוג את הזכייה כפי שהעץ הזה ראוי לה" אמר גודק.