רועי פרג'ון הי"ד
רועי פרג'ון הי"דצילום: באדיבות משפחת פרג'ון

בסוף השבוע יתקיים המירוץ השנתי לזכרו של החלל הראשון של גדוד הנח"ל החרדי 'נצח יהודה', סמ"ר רועי פרג'ון הי"ד שנרצח בפיגוע ירי כאשר פיקד על מחסום בקעות.

בראיון בנימה אישית מספר אחיו, אלירן, על דמותו של רועי ועל חשיבות הזיכרון המתמשך גם בקרב המשפחה והחברים וגם בקרב לוחמי ומפקדי 'נצח יהודה'.

אלירן ורועי היו מחצית מרביעיית אחים שנולדו יחד - שלושה אחים ואחות. רועי למד בתיכון על שם יגאל אלון בעירו, יהוד. תלמידי התיכון הם שהגו ויזמו את המירוץ השנתי המתקיים לזכרו מדי שנה בהשתתפות עיריית יהוד, עמותת 'נצח יהודה' וחבריו.

בשיחה עמו מספר אלירן פרג'ון על התפנית בהתחוללה באחיו המנוח במשך השנה שקדמה לשירותו הצבאי, השנה בה למד במכינה בבית אל ובה הפך מנער שמיעט לקחת אחריות על חייו למי שמסיים מסכתות, גדל רוחנית ובעקבות התחזקות זו גם בחר באפיק השירות הצבאי שלו, בנח"ל החרדי, שם נמשכה מגמת התחזקותו הרוחנית.

התחזקותו זו של רועי באה במקביל להתקדמותו בצבא, שם החל לקבל תפקידי פיקוד והיה מועמד לקורס קצינים, עובדה לה התוודעו אחיו ואו של רועי רק במהלך השבעה, כאשר מפקד הגדוד הגיע לניחום האבלים.

אלירן מוסיף ומציין את הקושי עמו התמודדה אימם, קושי גידולם של ארבעת הילדים בהיעדר אב, זאת לאחר שאביהם נהרג בתאונת עבודה כאשר הייתה הרביעייה בגיל שנתיים וחצי, "פועל ערבי הפיל עליו ברזל על הראש וברח. אימא שלי גידלה אותנו לבד. זה לא מובן מאליו ששלושה מארבעה הולכים לשירות קרבי", הוא אומר ומציין כי אם לכל אם השולחת את בנה לשירות צבאי קיימים חששות ודאגות הרי שלאם לארבעה הדבר פי כמה וכמה ואף על פי כן "היא לא מנעה מאיתנו את הגיוס".

בהמשכה של השיחה עמו מספר פרג'ון על הקשר הנשמר בין המשפחה לגדוד 'נצח יהודה' ומגדיר קשר זה כ"כמו משפחה". הוא עצמו שומר על קשר עם מפקדים, חיילים וקצינים, גם כאלה שלא הכירו את רועי. בין השאר בכל מחזור גיוס של הגדוד פוגשים אותו הלוחמים הצעירים לשיחה על דמותו הייחודית של רועי, על האירוע בו נפל ומתוך מפגשים אלה ואחרים נוצרות חברויות של ממש בין המשפחה לאנשי היחידה, "הדלת של המשפחה תמיד פתוחה לקצינים ולנגדים של היחידה", הוא אומר.

המירוץ, שכאמור יתקיים ביום שישי הקרוב, החל ביוזמה של כיתה י"א בתיכון יגאל אלון לפני ארבע שנים. היה זה כחלק מפעילות של ארגון 'מעגלים' הפועל בבתי הספר התיכונים לעידוד התלמידים לגיוס משמעותי בצה"ל. "הם החליטו לקיים מירוץ לזכרו של רועי. נרתמנו לעניין. זה התחיל עם מאתיים משתתפים ובשנה שעברה היו כבר שש מאות", אומר אלירן ומציין כי עבור המשפחה חשוב המשך ציון והעלאת זכרו של רועי ובכך נשמר גם הקשר עם הדמות.

לאירוע בו מוענקות תעודות ומדליות לרצים המובילים מגיעים משתתפים מכל רחבי הארץ, תלמידי התיכון, בוגרי בית הספר והשכבה בה למדה רביעיית פרג'ון, חברים ממכינת בית אל, תושבי העיר ואנשי העירייה ולוחמים מהגדוד. אלירן מציין כי בשנה שעברה הגיעו הלוחמים למירוץ הישר מביצוע מעצרים שהסתיים בארבע לפנות בוקר.