הרב אלי סדן
הרב אלי סדןצילום: בני דוד

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אודי אדם, ביטל אחר הצהריים (רביעי) את השימוע לרב אלי סדן בנוגע להסרת ההכרה במכינת 'בני דוד' בעלי בעקבות התבטאויותיו של הרב יגאל לוינשטיין.

במכתב שנשלח לרב סדן מטעם שר הביטחון נכתב, "נוכח עמדת היועמ"ש, הריני להודיעך על ביטול השימוע שנקבע לכם בעניין הסרת ישיבת ההסדר בעלי מרשימת הישיבות המוכרות בעניין התבטאויותיו הקשות של הרב יגאל לוינשטיין".

במקביל, הרב סדן זומן לשימוע אחר בנוגע לביטול הטבות בדמות דחיית גיוס שניתנו לתלמידי המכינה. "עם זאת, ללא קשר להתבטאויות האמורות של הרב לוינשטיין, בכוונת שר הביטחון לבטל את ההבחנה הנהוגה היום בין מוסדות בני דוד עלי לבין המכינות הקדם צבאיות האחרון, בעניין אי ההגבלה של המכינה במכסות דחיית גיוס לחניכים בשנה ב' ובמכסות המעבר של החניכים בתוך מוסדות עלי ולמוסדות אחרים, זאת בשל הפגיעה בשיוויון אל מול כלל המכינות הקדם צבאיות המוכרות בעניין זה".

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מנע משר הביטחון, אביגדור ליברמן, לקיים שימוע לרב יגאל לוינשטיין ולהסיר את ישיבת ההסדר בעלי מרשימת ישיבות ההסדר המוכרות.

על פי הדיווח הבוקר ב"ידיעות אחרונות", לאחר התייעצויות שקיים מנדלבליט עם בכירי משרדו, העבירה המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד דינה זילבר, חוות דעת לליברמן ולפיה אין בסמכותו לקיים שימוע לרב לוינשטיין בשל התבטאויותיו כלפי נשים וכי הוא אינו יכול להסיר את ישיבת ההסדר בעלי מרשימת ישיבות ההסדר המוכרות. זאת משום שהסנקציה חורגת בחריפותה מהמתחם הסביר לצעדים מנהלתיים מעין אלו במקרה הזה.

זילבר גם קבעה כי שר הביטחון אינו יכול לבטל את ההכרה במכינה הקדם צבאית משום שסמכות זו נתונה למשרד החינוך. יחד עם זאת, חוות הדעת מאפשרת לליברמן להפסיק את אפלייתה לטובה של מכינת עלי במכסת דחיות השירות של החניכים.

על אף החלטתה כתבה עו"ד זילבר במכתבה כי "דבריו של הרב לוינשטיין הינם פוגעניים ביותר. מדובר בדברים מכאיבים הפוצעים ומפוררים את הרקמה העדינה והשבירה בלאו הכי של הלכידות הישראלית בהקשר הצה"לי, תוך פגיעה בכבודם של ציבורים מסויימים והשפלתם. להסתייגות שביטא שר הביטחון מדברי הרב לוינשטיין שותפים רבים בציבור הישראלי".