רוגל אלפר נגד שוקולד
רוגל אלפר נגד שוקולדצילום: אמיר לוי, פלאש 90

מבקר הטלויזיה של העיתון "הארץ" הקדיש הבוקר (חמישי) את טורו הקבוע בעיתון למתקפה חסרת תקדים על פרסומת למוצר השוקולד למריחה "השחר העולה".

הפרסומת שהציתה את זעמו של אלפר היא פרסומת לשוקולד הכשר לפסח, אשר בפתחה עולה השאלה "מה יותר ישראלי ממצה עם 'השחר העולה'?".

הפרסומת עונה לשאלה ברשימת סמלים לאומיים ("הדגל, התקווה, מגן דוד, שרשרת עם מגן דוד"), סמלי תרבות ("הערוץ הראשון, זהו זה, טאקי, סרטי בורקס, שרהל'ה שרון"), ועוד, אבל אלפר לא מתרצה, וטוען כי "שהנופך הפטריוטי והנוסטלגי" של הפרסומת "נגוע בבעייתיות: מדובר בחברה שתורמת מדי שנה עשרות אלפי שקלים מהכנסותיה להתנחלויות".

הפרסומת הזכירה לאלפר דברים שאמר מנכ"ל "השחר העולה", משה ויידברג, בראיון לעיתון הארץ בחודש דצמבר 2015, כחלק מכתבה על חברות מסחריות התורמות להתנחלויות.

"אני מאמין בארץ ישראל השלמה", אמר אז ויידברג, "מה שאתה קורא 'השטחים הכבושים', והלוואי שהיינו יכולים לתרום יותר". על האפשרות שיתרום ל'בצלם', השיב אז וידברג כי היה מעדיף לפשוט רגל.

"ויידברג מפנה חלק מרווחי החברה שלו למימון הכיבוש והאפרטהייד בשטחים, והפרות גסות של זכויות אדם. הוא מחזיק באידיאולוגיה שהופכת אותו לאויב הדמוקרטיה ולתומך במשטר לאומני אפל שמשתיק ביקורת. כה עזה התנגדותו לביקורת על הכיבוש, עד כי יעדיף לפשוט רגל (לא עניין של מה בכך, בהינתן כי מדובר במפעל משפחתי שקיים מאז 1955) מאשר לתרום לארגון הפועל נגד הכיבוש", קובע אלפר.

בשלב זה עובר אלפר לקריאה מפורשת לחרם על המפעל ותוצרתו, "אדם המתנגד לכיבוש חייב להחרים את 'השחר העולה', אחרת האידיאולוגיה שלו לא שווה כלום. זו חובתו המוסרית לגבות מוויידברג את המחיר הקטן הזה. לא ייתכן שאדם המתנגד לכיבוש ימשיך לקנות 'השחר העולה' במודעות מלאה שבכך הוא תורם להתנחלויות ונכנע לאידיאולוגיה ההרסנית והבלתי מוסרית של ויידברג".

אלפר מחריף עוד את הטון נגד השוקולד למריחה ומוסיף, "כנראה שאין כרגע בעולם ממרח שוקולד יותר גזעני ופשיסטי ממנו".

"את הפרסומת לעידוד קניית 'השחר העולה' בפסח יש לראות כמגבית לאיסוף תרומות להתנחלויות מהציבור. הגיע הזמן ש'השחר העולה' ישקע", חותם אלפר.