נתניהו
נתניהוMarc Israel Sellem/POOL

בישיבת הקבינט הלילה (שישי) שעסקה הן באישור הבנייה החדשה למתיישבי עמונה והן בהגבלות הבנייה החדשות בהתיישבות, ראש הממשלה נתניהו הצביע על קשר ישיר בין הקמת היישוב החדש לצורך לרסן את הבנייה בהתיישבות.

גורם מדיני אמר לערוץ 7 כי נתניהו מנסה לתרץ את הצורך בריסון משמעותי של הבנייה, כפי שהוגדר במהלך הישיבה, בפיתרון שהושג בנושא עמונה.

"זה ממשל אוהד", הסביר נתניהו לשרים, "ואנחנו צריכים להיענות לבקשות של טראמפ להפחית משמעותית את הבנייה ביו"ש". לדברי הגורם, אין קשר אמיתי כלל בין הדברים.

שרים שהשתתפו בקבינט ומזוהים עם הימין, אמרו כי מהישיבה הובן שהבנייה בהתיישבות תימשך, אבל רק במסגרת היישובים הקיימים ולא תהיה הרחבה של התנחלויות.

אבל, בסביבת ראש הממשלה אומרים הבוקר כי ישום ההגבלות הנוגעות לבנייה עליהן הודיע ראש הממשלה חשוב ביותר, כדי לאפשר את קידום שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקני החדש.

התגובה האמריקנית מעניינת עוד יותר על רקע זה. הבית הלבן אמנם אמר שהמשך מדיניות ההתנחלויות לא תעזור לקדם את השלום - אבל גם ציין שבניית היישוב לעמונה הוכרזה עוד לפני שממשל טראמפ עלה לשלטון וראש הממשלה התעקש להמשיך בתוכנית הזו - ועל כן הממשל נמנע מלהתערב בנושא. דברים דומים נאמרו על אותן אלפי יחידות דיור עליהן הכריז נתניהו, בטרם פגישתו עם הנשיא האמריקני.

גורם אמריקני ציין כי "ארה"ב אינה מרוצה במיוחד מבניית ההתנחלות החדשה אחרי עשרות שנים, אבל לא דרשה משהו תמורת הקמתה".

"הממשל העביר את המסר שהוא מעוניין בריסון הבנייה בהתנחלויות - ושמח לראות שראש הממשלה הישראלי מכבד את החלטותיו", דברי הגורם.