מתח באשדוד
מתח באשדודצילום: משה שי. פלאש 90

ועד עובדי 'פז' - בית הזיקוק באשדוד פתח היום בעיצומים, וזאת על רקע סירוב הנהלת המפעל לבצע תיקון שכר ולהשיב לעובדים תנאי שכר שלטענתם נגרעו מהם בהסכם שנחתם בשנת 2011 על ידי ועד העובדים הקודם.

אנשי הועד קובעים כי "בהסכם זה נפגע שכרם של העובדים ב-30% בממוצע ועתה העובדים דורשים לתקן לפחות חלק מהפגיעה. בנוסף, העובדים מוחים על הסחבת שנוקטת ההנהלה במשא ומתן שנמשך כבר עשרה חודשים". עוד קובעים בוועד כי "ההנהלה פועלת במכוון כדי לא לקדם את המשא ומתן, למשוך זמן והכל כדי לחסוך כסף על הגב של 400 העובדים".

בעקבות מתיחות זו הפסיקו העובדים את פעילות המסוף באופן שמונע ממכליות כניסה למפעל ועלול ליצור פקקי תנועה באזור. כמו כן, נעצרו פעולות שיפוץ המפעל על ידי מניעת מתן היתרי ביצוע לקבלנים. בנוסף, הופסקו בדיקות מעבדה, מה שמביא לפגיעה ביכולת הייצור והוצאת מוצרים מהמפעל.

כמו כן, הוחלט על הפסקת הזרמות חדשות. המשמעות היא עצירת הנפקת מוצרים לגורמי חוץ. בוועד מציינים כי במקביל ייערכו אספות הסברה לעובדי המפעל. בוועד העובדים מדגישים כי פעולות אלה ייעשו באחריות תוך שמירה על הבטיחות, ללא פגיעה בחיי אדם וברכוש. סכסוך העבודה במפעל הוכרז לפני כחודשיים.

שלווה אלישקשוילי, יו"ר ועד העובדים: "רק לפני שבועיים פורסמו הדו"חות הכספיים של החברה ומהם עלה שהרווח הנקי עומד על 545 מיליון שקלים ועלות שכרו של המנכ"ל עומדת על 5.5 מיליון שקלים. גם בעלי המניות יקבלו דיבידנדים בסך 300 מיליון שקלים. למעשה החברה מרוויחה סכומי עתק כבר כמה שנים ולא ייתכן שהעובדים, אלה שנרתמו להבראת החברה בשנת 2011, הסכימו להפחתת זכויות ותנאים, לא יזכו לשכר שהולם את עבודתם ואת תרומתם לרווחיות ושגשוג החברה. אנחנו לא נסכים לזה וניאבק עד שההנהלה תתחיל לגלות אחריות כלפי העובדים והחברה".

יצוין כי בית הזיקוק באשדוד מעסיק כ- 400 עובדים. המתקן באשדוד מייצר כ- 40% מכמות הדלק הנצרכת בישראל וכן 40% מתצרוכת גז הבישול. בית הזיקוק באשדוד נמצא בבעלות חברת "פז", חברה ציבורית שעד לאחרונה נשלטה על ידי בינו צדיק.