מי רוקן את הארנק?
מי רוקן את הארנק?אילוסטרציה: ThinkStock

רגע לפני הבלאגן

הצעד הראשון להתמודדות עם פסח והשלכותיו הוא לשבת בנחת ולהגדיר את תקציב המשפחה לחג: יש לחלק את התקציב לפי נושאים: תקציב לסעודות החג , תקציב לנופש ולבילויים משפחתיים ולתעסוקה עבור הילדים, תקציב עבור שיפוצים וניקיונות, וכן תקציב עבור מתנות ובגדים חדשים לחג. בבניית התקציב וודאו כי הוא אינו חורג מתקציב כלכלת המשפחה הרגיל שלכם ואינו מחייב אתכם להלוואות או הגדלת המינוס בבנק.

קונים חכם

לקראת החג רשתות השיווק יוצאות במגוון מבצעים שמטרתם לפתות אותנו, הקונים הנלהבים, לצרוך יותר. בכדי לקנות נכון ולא למצוא את עצמכם פעורי פה בקופה, כדאי לעבוד לפי עקרונות כלכלת המשפחה הנכונים, להכין רשימות קניות מדוייקות שמביאות בחשבון את הצרכים האמיתיים ולא יותר מזה. בעת הקניה כדאי שלא להתפתות למבצעים שאינם נחוצים לנו ולהצעות לפריסה לתשלומים כיוון שכך גם צורכים יותר, וגם צוברים חיובים שנשארים איתנו חודשים רבים לאחר סיומם של החג והמוצרים שקנינו.

הבית לובש חג

וב הישראלים צובעים או משפצים את דירתם לקראת הפסח. אם המצב הכלכלי לא מאפשר זאת, ואם המינוס בבנק צועק, עשו זאת בעצמכם. צביעה, נקיונות ושיפוצים יכולים להפוך לחויה מהנה לכל המשפחה. אם בחרתם להיעזר באנשי מקצוע, ערכו סקר מחירים לפני שתסגרו.

לא חייבים בגד חדש

גם אם בחלון הראוה כתוב "מבצע", פסח היא לא באמת תקופה של מבצעים ברשתות האופנה. זוהי תחילת העונה וזוהי תקופה של לקראת חג ולכן המחירים גבוהים מהרגיל. מכיון שזו גם התקופה בה אתם מצויים בהוצאות רבות אחרות, מומלץ לדחות את קניות הבגדים לסוף העונה.

אם בכל זאת אתם מתעקשים להתחדש,תוכלו להסתפק בפריטים משלימים שישוו להופעתכם מראה חדש ושונה: צעיף, מטפחת, מחרוזת או חגורה.

מי מביא את המרק עם הקניידעלך?

לאירוח של עשרות בני משפחה יש מחיר כלכלי גבוה עבור המארח. בכדי להמנע מחריגות בתקציב כלכלת המשפחה, מומלץ לחלק את ההוצאות על המנות בין המוזמנים, כך שכל משפחה תשא בנטל סביר של קניות ובישולים. אם יש במשפחה רווקים או מי שלא מבשל: הפקידו בידיו קניית שתיה קלה או יין. בצורה זו, המארחים נהנים לא רק מהוצאות נמוכות יותר אלא גם מהיכולת להרגע בערב החג ולא לבלות שבוע שלם במטבח...

תכננו את ימי החופשה

בפסח זוכים תלמידי בית הספר והגנים לחופשה ארוכה למדי, ועל ההורים מוטל הצורך לקחת ימי חופשה מהעבודה ולהעסיקם.

פעילויות חינם הן לא רק ברכה לכלכלת המשפחה, אלא גם לתרומה החינוכית: מדובר בפעילויות בטבע, טיולים, מוזיאונים הפותחים את שעריהם חינם בחול המועד, ביקורים אצל חברים ובני משפחה, פיקניקים בפארקים ובחוף הים. בלי ספק, זמן איכותי יותר בשוטטות בקניון וישיבה מול מסכי קולנוע.