הונגריה. ארכיון
הונגריה. ארכיוןפלאש 90

סרטון וידאו של ראיון שהתקיים בטלויזיה ההונגרית בשנת 2007 עורר ביקורת על סבסטיאן גורקה, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

גורקה מביע בסרטון תמיכה בארגון "המשמר ההונגרי" שהוצא מחוץ לחוק ההונגרי לאחר שהוכרז על ידי בית המשפט כ"ארגון אנטישמי וגזעני".

בסרטון הוידאו נשאל גורקה על ידי המנחה האם הוא תומך בהקמתו של המיליציה החצי צבאית "המשמר הלאומי" על ידי מפלגת "יוביק". בתשובה עונה גורקה "אכן". מיד לאחר מכן מוסיף גורקה הסבר לתמיכה בארגון האנטישמי ולפיו "מדובר במענה לצורך חברתי גדול" כדבריו.

"הצבא הרשמי של הונגריה הוא חולה, ומשקף לחלוטין את המצב של החברה ההונגרית. הארץ הזו כבר לא יכולה להגן על עצמה" הסביר גורקה את עמדתו בראיון הטלויזיוני. במהלך הראיון נראתה כותרת בתחתית המסך שאמרה כי "UDK תומכת במשמר ההונגרי". UDK הם ראשי התיבות של המפלגה הפוליטית "הקואליציה הדמוקרטית החדשה" שהקים גורקה בנסיון להיכנס לפרלמנט ההונגרי.

הראיון של גורקה, שמונה ליועצו הבכיר של טראמפ זמן קצר לאחר כניסתו של הנשיא האמריקאי לבית הלבן, הגיע זמן קצר לאחר שגם באתר האינטרנט של מפלגתו הופיעה ידיעה בה הובעה תמיכה פומבית בהקמת "המשמר הלאומי". גורקה וחבריו למפלגה טענו כי "מדובר ביוזמה משותפת של יוביק ומפלגת השלטון פידש" והוסיפו גם כי הם תומכים בהקמת המיליציה החצי צבאית למרות שהם מסתייגים מעמדותיהם של מנהיגיה. "אנו תומכים בהקמת 'המשמר ההונגרי' למרות האנשים המעורבים בה".

מיליציית "המשמר ההונגרי" הוקמה על ידי "יוביק" כתנועת המשך ל"צלב החץ", מפלגה פרו-נאצית אנטישמית שפעלה בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה. חברי "המשמר ההונגרי" לבשו מדים שהזכירו את מדיהם של אנשי "צלב החץ" וקיימו מצעדים והפגנות כוח ברחבי הונגריה תוך קריאות והתבטאויות אנטישמיות חריפות. בסופו של דבר החליטה ממשלת הונגריה להוציא את "המשמר ההונגרי" אל מחוץ לחוק, כאשר גם בית המשפט האירופי לזכויות אדם גינה את הארגון וטען כי "מדובר בתנועה המנסה לקדם סדר משפטי על בסיס גזעני".

במהלך הראיון המדובר משנת 2007 שנחשף כעת, נשאל גורקה האם "המשמר ההונגרי" אינו מזכיר לו את תנועת "צלב החץ" הפרו-נאצית, והאם אינו מבחין בדמיון במדים, באימון הצבאי והמצעדים ברחובות בין שתי התנועות, המשיך גורקה להגן על תמיכתו במיליציה החדשה. "אני לא אומר כי מדובר בפתרון טוב, אבל האימונים בירי או הדגל של 'המשמר ההונגרי' אינם מנוגדים לחוקה".

כאשר המנחה המשיך להתעקש כי "המדים האפורים של 'המשמר ההונגרי' מזכירים את החולצות השחורות של 'צלב החץ' הפרו-נאצית" תקף גורקה בחריפות את הטענה. "כאשר המשטרה מגיעה לטפל בשודדי בנקים והשוטרים לבושים במדים שחורים, האם מישהו מדבר על משטרה פשיסטית בהונגריה? אף אחד!" אמר גורקה.

בסופו של הראיון בן 11 הדקות, שואל המנחה את גורקה על כך שרבים מיהודי הונגריה טוענים כי "הגיע הזמן לעזוב את המדינה מאחר והקמת המשמר ההונגרי תגרום להתלקחות האנטישמיות בהונגריה" וגורקה עונה "זהו כלי. סוג כזה של האשמות הוא כלי יעיל בידי מעמד פוליטי מסויים".