עיר הבה"דים בנגב
עיר הבה"דים בנגבצילום: דובר צה"ל

משרד הביטחון פרסם את שמות המתמודדים שעברו את שלב המיון המוקדם ונבחרו לעלות לשלב הבא במכרז להקמת קריית המודיעין בנגב.

את הקריה, שתוקם בסמוך לישוב עומר שבדרום שעלותה מוערכת במיליארדי שקלים, תקים הקבוצה שתיבחר לממן, לתכנן, להקים ולתפעל במשך 25 שנים. מדובר במכרז הגדול ביותר במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל לנגב.

המתמודדים שנבחרו הם: אלקטרה ומנרב, שיכון ובינוי, אפריקה-ישראל, שפיר ואשטרום. זהו השלב האחרון לפני הפצת מכרז קריית המודיעין, המתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי (PFI), וכולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הקריה לתקופת זכיינות של 25 שנים.

מכרז זה הינו הגדול ביותר שהוציאה מערכת הביטחון במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל דרומה. המתמודדים שנבחרו עמדו בתנאי סף פיננסיים והנדסיים ועוברים להתמודד בהליך המכרזי.

קריית המודיעין תוקם בסמיכות ליישובים עומר ולקייה שבדרום, על שטח של כ-2500 דונם, מתוכם כ-350 אלף מטרים רבועים בנויים. ההקמה והתפעול יאופיינו בחדשנות תכנונית, תשתיות מתקדמות ויעילות אנרגטית. אכלוס הקריה צפוי להתחיל בסוף 2022.

לקריה יעברו מרבית יחידות אמ"ן, אשר יפנו שטחים באזורי הביקוש בגוש דן. פינוי השטחים מהווה חלק מתכנית רב-שנתית של ממשלת ישראל לטובת קידום פתרון בעיית הדיור ושדרוג התשתיות בנגב, בכל תחומי החיים.

הקמת הקריה בנגב, מהווה את הפרויקט המרכזי והמשמעותי ביותר במסגרת מעבר צה"ל דרומה. לפני חודשים אחדים השלים משרד הביטחון את אכלוס קריית ההדרכה. במקביל, מתנהל הליך מכרזי למימון, תכנון, הקמה ותפעול של קריית התקשוב הטכנולוגית בבאר-שבע, שעתיד להסתיים במחצית 2018. משרד הביטחון נערך לעמוד ביעדי הזמן שהתחייב להם להקמת הבסיסים ומעבר היחידות.

ראש מנהל המעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (מיל.) איציק כהן, ברך היום על המהלך ואמר כי "מדובר בפרויקט הגדול ביותר במהלך הלאומי של מעבר צה"ל דרומה, והצלחתו דורשת מחויבות של משרדי הממשלה להעמיד את כלל התשתיות הלאומיות הנדרשות, על מנת לוודא שהמהלך יקרה כמתוכנן.

''עם סיום הקמת קרית-ההדרכה, בחן משרד הביטחון לעומק את התועלות הכלכליות והחברתיות לנגב, וניכר כי הקמתה של קרית ההדרכה במרחב הדרום תרמה רבות לנגב החל בתעסוקה, ומינוף העסקים בנגב וכלה בחינוך, בריאות ותשתיות נוספות. מהלך לאומי זה ישפר משמעותית את היכולות המבצעיות של צה"ל ויסייע לחיזוק כלכלת הנגב בהיקף מוערך של כ-6 מיליארד ₪ בשנה", סיפר.

אל"מ מ', מפקדת מערך תל"ם (תשתיות לוגיסטיקה ומעבר לנגב) באמ"ן מציינת כי "מדובר בשלב משמעותי בתהליך המכרזי. חיל המודיעין יצא לדרך והוא רתום למהלך הלאומי. יחד עם זאת, יש לזכור כי עד למועד היציאה למכרז נדרש להשלים את הסיכומים מול משרדי הממשלה בסוגיית מעטפת המשא"ן והתחבורה. השלמת הפרוייקט תהווה בשורה לצה"ל, לחיל המודיעין ולמדינת ישראל".