שורשי העץ מלמטה חושפים את הסכנה
שורשי העץ מלמטה חושפים את הסכנהצילום: איגוד אדריכלי הנוף הישראלי

יעקב אילון, חבר באיגוד אדריכלי הנוף הישראלי ומומחה לעצים, מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לאסון קריסת העץ אתמול (רביעי) בכפר סבא, קריסה שהביאה למותה של הולכת רגל.

לדבריו בורות ופיקוח לקוי הם שהובילו לאסון וכי ישנם עוד אלפי מקומות ברחבי הארץ בהם עצים עלולים לקרוס בשל טיפול לקוי וללא פיקוח של מומחים לתחום.

על קריסות של עצים הוא מסביר כי "הדבר קורה בעיקר כשיש רוחות חזקות כפי שהיה בכפר סבא. העץ גם נמצא בפינת רחוב, ושם יש בדרך כלל רוחות חזקות יותר שגורמות למערבולות והעץ הזה קרס כי השורשים שלו נחתכו בעבר, ככל הנראה בעת עבודות פיתוח של הרחבת מדרכה".

את הנתון הזה יודע אילון מבדיקת הנתונים העולים מצילום שורשיו של העץ. "צילמתי את השורשים של העץ לאחר שקרס וראיתי אילו שורשים היו עדיין חיים ואילו נחתכו בעבר. אני זוכר שלפני 5-7 שנים נעשתה הרחבת מדרכה באותו מקום. כל מה שנאמר כאן קיים בכל רחבי הארץ, ולכן יש חשיבות רבה לפיקוח של מומחה לעצים בעת עבודות חפירה סביבם".

מדגיש אילון כי "למשרד החקלאות ולפקיד היערות הראשי יש הנחיות ברורות כיצד לעשות זאת, אבל לא מיישמים את זה בשטח". לדבריו החובה בחוק לקבל את אישור הגורמים במשרד החקלאות מחייבים פנייה וקבלת הנחיות ברורות אך בפועל העבודות אינן מתבצעות תוך פיקוח צמוד של מפקח מומחה לתחום.

"בעשר או עשרים השנים האחרונות זה קרה כבר בעבר הרבה פעמים. הרבה עצים ותיקים במדרכות שעברו הרחבה נמצאים בסכנות קריסה בעת רוחות חזקות", אומר אילון המציין כי בדרך כלל עץ ותיק מעוגן היטב בקרקע, "הבעיה מתחילה כאשר מצמצמים את מרחב המחיה של העץ לטובת הרחבת כביש ומדרכות, כפי שאני רואה בהרבה מקומות ברחבי הארץ, מרחיבים כבישים על חשבון שורשים של עצים".

אילון מספר כי על תחום זה של פיקוח עצים יש לא יותר משלושים מפקחים ולטעמו מספר העצים שבוצע סביבם חפיר שסיכן אותם נאמד בכמה אלפי עצים.

"האחריות ליישום היא לרשות המקומית. משרד החקלאות הוא מוציא ההנחיות. הרשות אחרית ליישום ההנחיות על ידי הקבלן המבצע שהוא האחראי על הביצוע, אבל הוא לא מבין בעצים ובוודאי שלא הטרקטוריסט, ואם לא מציינים לו עד היכן מותר לו לעבוד סביב העץ ואילו שורשים ניתן לצמצם ואילו לא, עצים ימשיכו ליפול. אפשר לראות גם הרבה עצי מתים במדרכות בגלל העבודות. לא תמיד הדבר מגיע לקריסה. קריסה מגיעה בעקבות הרוחות".

בעקבות הדברים נשאל אילון אם ניתן לקבוע בחוק טווח שממנו והלאה אסור לחפור סביב עץ לטובת עבודות תשתית, וממילא לא יהיה צורך להיתלות בעבודתו של פקח כלל ועיקר. אילון מספר שאכן הוא ועמיתו, אדריכל הנוף שחר צור, מתפתחים הגדרות מדויקות לשתילה ו"עיריית תל אביב היא המתקדמת ביותר ומנסה לקבוע את מרחב המחיה של עצים במדרכות, כדי שיתאפשר לעצים התפתחות בביטחה ויהיו מספיק מעוגנים בקרקע".

לראות את הסכנה בשורשים ולהתעלם
לראות את הסכנה בשורשים ולהתעלםצילום: איגוד אדריכלי הנוף הישראלי

הסכנה מלמטה
הסכנה מלמטהצילום: איגוד אדריכלי הנוף הישראלי