נתניהו ופוטין בחודש שעבר
נתניהו ופוטין בחודש שעברצילום: שגרירות ישראל במוסקבה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח היום (חמישי) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומתח ביקורת על האמירות של נתניהו ולפיהן משטר אסד בסוריה עשה שימוש בנשק כימי בתקיפה במחוז אידליב השבוע.

לדברי פוטין, "ההאשמות חסרות הבסיס על התקיפה הכימית בסוריה אינן מתקבלות על הדעת לפני תום החקירה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו התקשר לנשיא פוטין, הביע תנחומים בעקבות הפיגוע בסנט פטרבורג והביע זעזוע עמוק על הנפגעים באידליב. "נתניהו אמר לפוטין שהקהילה הבינלאומית צריכה להשלים את המאמץ לנקות את סוריה מנשק כימי כפי שסוכם בשנת 2013".

במוסקבה טוענים כי עשרות ההרוגים במחוז אידליב שנפגעו ככל הנראה מגז סארין, נפגעו לאחר שחיל האוויר הסורי הפציץ מפעל נשק כימי של המורדים בעיירה חאן שייחון, ולא בגלל שימוש בפגזים כימיים.

שיחת הטלפון החריגה בין פוטין לנתניהו התקיימה בעקבות דברים שאמר אתמול ראש הממשלה במהלך טקס אזכרה לנשיא חיים הרצוג ז''ל.

"התמונות המזעזעות מסוריה, צריכות לטלטל כל בן אנוש", אמר נתניהו בטקס בהר הרצל. "ישראל מגנה בחריפות את השימוש בנשק כימי בכל מצב בכל מצב, ובייחוד נגד אזרחים חסרי ישע. ישראל קוראת לקהילה הבינלאומית להשלים הבטחתה מ-2013, ולסלק את הנשק הכימי מסוריה. המלחמה האכזרית מדגישה את הציווי הגדול: לעולם נגן על עצמנו בכוחות עצמנו. מול כל אויב ומול כל איום".

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן משוכנע שאסד יזם את התקיפה הכימית. בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" אמר ליברמן כי "שתי ההתקפות הכימיות הרצחניות על אזרחים במחוז אידליב בסוריה ועל בית-החולים המקומי נעשו בהוראה ישירה ומתוכננת של נשיא סוריה, בשאר אסד באמצעות מטוסים סוריים. אני קובע את זה בוודאות של 100 אחוז".

"הדבר האכזרי ביותר", הוא מוסיף, "הוא שאותם פצועים שפונו מאזור ההפגזה לבית-החולים, הותקפו פעם שנייה בנשק כימי בזמן שמטוסי הצבא הסורי הפגיזו את בית-החולים".

ליברמן הוסיף: "יש כאן אנשים שהם קניבליים. כששואלים אותי למה אין שלום במזרח התיכון זה כמו לשאול אם קניבל יכול להיות צמחוני. המילה שלום לא רלוונטית למזרח התיכון. אנחנו יכולים להגיע להסדרים מדיניים אבל לא לשלום".

לשאלה האם ישראל צריכה להגיב על הנעשה בסוריה, השיב שר הביטחון "למה אנחנו צריכים להוציא את הערמונים מהאש? זו אחריות של הקהילה הבינלאומית. אני לא מוכן שנהיה השמוק שכל העולם משתין עליו. שהעולם ייקח אחריות ובמקום לדבר שגם יעשה".