הקליע שאותר בגבה של הנערה
הקליע שאותר בגבה של הנערהצילום: באדיבות המשפחה

שי פרנקל, תושב חיספין שברמת הגולן, מספר ליומן ערוץ 7 על האירוע התמוה שבו קליע שנורה מסוריה פגע בבתו ופצע אותה באורח קל, ואולם בדיקה ראשונית של הבת בבית החולים העלה מסקנה שונה בתכלית.

על הרגע בו החל האירוע מהזווית שלו מספר פרנקל כי היה זה כאשר הוא ובני משפחתו ישבו בביתם שבחיספין, בעוד הבת, אביה הייתה בטיול באלוני הבשן עם חניכותיה מתנועת בני עקיבא.

בשעת ערב זו הגיעה לבית משפחת פרנקל שיחת טלפון כשמהעבר השני של הקו חברתה של אביה המבקשת למסור בשמה של אביה שהיא נפצעה בגב והכול בסדר.

"חשבנו שזה טיול והכול בסדר, אבל כמה דקות אחר כך רכזת החינוך מתקשרת ומספרת לנו על פציעה לא חמורה שלא ידוע מה היא, אבל שכנראה נצטרך לפנות אותה לבית חולים. כשהבנו שמדובר בפינוי היה בור ש שאנחנו בדרכנו לאלוני הבשן, הודענו שנהיה בקשר ושיודיעו לנו אם הם כבר יוצאים לדרך לבית החולים כדי שלא נגיע ולא נמצא אותם שם".

הדקות חולפות ושיחה טלפונית נוספת מגיעה, שוב רכזת החינוך והפעם היא מדווחת על כך שמיד יגיע מסוק לפנות את אביה. הידיעה שמסוק הובהל לטובת הבת מכניסה את ההורים ללחץ ובשיחת טלפון נוספת הם מבינים שמשהו משמעותי קורה והם לא מודעים לפרטיו. על קו הטלפון היה רב ישובם, חיספין, ששאל אם הכול בסדר עם הילדה. פרנקל מבקש מהרב שיבדוק בדרכיו שלו מה קורה בפועל בשטח והרב מבטיח לחזור עם תשובות.

בינתיים מגיעים הוריה של אביה לאלוני הבשן ושם מתגלה תמונה מלחיצה ביותר, "אנחנו רואים ניידת טיפול נמרץ, ניידת רגילה, כוחות משטרה ואביה בהליך של חקירה וגביית עדות מהמשטרה תוך כדי שהחובשת מספרת שלא ידוע ממה היא נפצעה, אבל להערכתה אחרי שנגיע לבית החולים נשוחרר מהר. היו תרחישים שמדובר בקליע או דברים חמורים יותר, אבל כנראה זה משהו אחר".

בשלב זה קב"ט מוסדות החינוך מספר לבני המשפחה שהמשטרה חושדת שאבן התפוצצה לאחר שחיממו מעליה "כלב גז".

"נסענו לבית החולים כשאשתי מתלווה אליה באמבולנס. אנחנו לא מקבלים משהו רשמי יותר ממה שקורה בשטח. נשארנו בחוסר וודאות. הילדה הייתה מאוד מבוהלת בעיקר מהתפאורה מסביב, שיוצרת לה תחושת לחץ, תחושה של התרחשות בלתי נשלטת ולא מובנת. הגענו לבית החולים באמבולנס. הפינוי המוסק בוטל", מעיר האב.

בבית החולים זיו מתחיל הצוות הרפואי לקבל את אביה לבדיקות, "חיכינו זמן לא מבוטל לכירורג ואמרנו שאנחנו לא יודעים מה הסיפור ורק יודעים שגוף זר פגע באביה. כירורג פותח את הפצע עצמו תוך הרדמה מקומית, תופר את הפצע ומשחרר אותה עם אנטיביוטיקה. מבחינתנו הסיפור עמד להסתיים. אנחנו חוזרים לביתנו והילדה אומרת שהיא מרגישה כאב. אשתי ממששת את האזור שני סנטימטר ליד ואומרת שהיא מרגישה שיש משהו בפנים. גם אני מרגיש כך ואומר אולי זה הצטברות של נוזלים. החלטנו לחכות קצת ובהתייעצות עם פרמדיק שכן, שחש שזה גוף זר, חזרנו לבית החולים ואמרנו שיש שם משהו".

לאחר שהגיעו שוב לבית החולים רופאת מיון ילדים בודקת את הילדה, ממששת את מקום הפגיעה ואכן "היא ראתה שיש שם משהו. אני לא יודע איך לא ראו את זה בצהריים. מסתבר שבמרחק של שני סנטימטרים ליד הפגיעה היה קליע בגודל לא מבוטל".

כששאל שי פרנקל מדוע לא בוצע צילום שיכול היה לגלות את הקליע נאמר לו שלא כל פגיעה מחייבת צילום, "הרגשנו לא נעים מכך שלא ביקשנו צילום", הוא אומר ומספר כי איש לא הגיע להתנצל על האירוע ובני המשפחה שחשו "תמימים מדי" לא ביקשו צילום שכזה.

"הרופא הכירורג השני שפגש אותנו במיון בלילה פתח תחת הרדמה את המקום ושלף אחר כבוד קליע לתדהמתנו ולתדהמתו. הילדה הייתה מאוד נרגשת ומבוהלת מלחשוב מה היה לה בתוך הגוף, תחושת חוסר ביטחון והבנה שזה היה אירוע אחר לגמרי. משטרת צפת מוזעקת והטיפול כבר הופך להיות אחר לגמרי כי כעת יש חשש לזיהומים, פותחים את התפירות מהצהריים וכבר הכול אחר".

חוקרי המשטרה מגיעים ויושבים איתנו כשעה. הם מתשאלים את אביה ולוקחים את הקליע לבדיקה בליסטית. עד הרגע הזה לא קיבלנו שום הודעה לגבי מה היה באמת חוץ מהערכות שזה קליע שזלג מסוריה", אומר שי ומציין כי קליע דומה נמצא בגג של מבנה תיירות באלוני הבשן ואיתורו של הקליע הנוסף חיזק את ההערכה שאכן מדובר בירי שזלג מסוריה, "כנראה הקליע פגע באבן וחדר בצורה אופקית לגב. עוד כמה מילימטרים וזה היה מגיע לעמוד השדרה והכול היה עלול להיראות אחרת לחלוטין".

"אנחנו חייבים להודות על הנס וזו הסיבה שאני מוכן להתראיין. זו חובתי וזכותי להודות ולהלל ולשבח לה' על הנס הגדול. הכול יכול היה להיות אחרת. כרגע מצבה של אביה טוב והיא בטיפול תרופתי ונקווה שההחלמה תהיה טובה".

לקראת סוף הדברים נשאל פרנקל אם אירוע מעין זה אינו מטיל סימני חשש לגבי עצם החיים ברמת הגולן, "אני לא גורם מוסמך בנושאי בטיחות, אבל כתושב שאשתו עובדת באלוני הבשן, אני אומר שאנחנו חיים פה לבטח ומזמינים את כל עם ישראל לבוא להיות יחד איתנו. סטטיסטית הסטיות הללו קורות פחות מאירועים אחרים בכל מקום אחר. צריך להמשיך ולהפגין את עם ישראל היפה, לא להפסיק לטייל לא בעפרה ולא בכל מקום אחר. צריכים להפגין את הדבקות שלנו בארץ. אנחנו בני חורין פה בארץ ותאונות יכולות לקרות כמו הרבה דברים אחרים, וכולם מוזמנים להגיע ולטייל ברמת הגולן המקסים בתקופה הנפלאה הזו".