אושוויץ בירקנאו
אושוויץ בירקנאוצילום: יוסי זליגר, פלאש 90

חוקר בשם דן פלש חושף בספרו החדש "זכויות אדם אחרי היטלר", מסמכים המוכיחים כי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, בהן ארצות הברית, ברית המועצות ובריטניה, ידעו על השואה ועל השמדת היהודים כבר בשנת 1942, ובחרו להתעלם.

העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" פרסם הלילה (שלישי) חלק מהממצאים, שסותרים את ההערכה שהיתה ולפיה המעצמות ידעו על השמדת היהודית רק בשנת 1944 ולא שנתיים קודם לכן כפי שחושף פלש בספרו. "ארצות הברית, בריטניה והממשל הסובייטי היו מודעות לכך שלפחות שני מיליון יהודים נרצחו", נכתב.

החוקר חשף כי כבר בשנת 1942 כתבו בעלות הברית בהצהרה רשמית שנותרה חסויה במשרדי האו"ם כי מתקיים טבח ביהודים. באותם ימים אף העריכו המעצמות כי חמישה מיליון יהודים נוספים נמצאים בסכנה, אולם "למרות זאת, המעצמות עשו מעט מאוד על מנת לנסות ולהציל את היהודים שנמצאו בסכנת חיים".

במרץ 1943 טען ויסקואנט קרנבון, אחד משרי הממשל הבריטי באותה תקופה, כי היהודים אינם צריכים להילקח כ"מקרה מיוחד" וכי האימפריה הבריטית "רווייה בפליטים" מכדי שתוכל לקלוט פליטים נוספים.

"המעצמות ידעו על הרצח ההמוני שנתיים וחצי לפני הזמן בו חשבנו עד עכשיו", אמר פלש ל"אינדיפנדנט". עוד הוסיף כי "עד כה הניחו כי הם ידעו על כך כאשר הם גילו על מחנות הריכוז, אבל הם ידעו על כך כבר בדצמבר 1942".

פלש, מרצה במרכז ללימודים בינלאומיים ודיפלומטיה באוניברסיטת לונדון, תיאר את המסמכים כ"ארגז שלם של מסמרים בארון הקבורה" של הכחשת השואה, "כל זה מעולם לא ראה אור יום". פלש הוא החוקר הראשון שזכה לגישה נרחבת למסמכים עם פרסום ספרו החדש, הארכיונים ייפתחו לציבור ויהיו זמינים גם ברשת.

ביד ושם הגיבו למידע החדש וציינו כי "מידע על הרצח ההמוני של יהודים הגיע לעולם החופשי כבר ביוני 1941, וזרם המידע התגבר עם הזמן. גם כיום לא ברור באיזו מידה בעלות הברית ומנהיגים נייטרליים הבינו את מלוא המודע - ההלם של המפקדים ששיחררו את המחנות בסוף המלחמה עשוי להעיד על כך שההבנה לא הייתה מלאה".