הרב משה חיים (מרווין) האייר
הרב משה חיים (מרווין) האיירReuters

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הוא שהמליץ לבחור ברב משה חיים (מרווין) האייר כאחד ממדליקי המשואות בטקס הממלכתי שייערך בהר הרצל בערב יום העצמאות.

הרב האייר בן ה-78 הוא מייסד "מרכז שמעון ויזנטל" ו"מוזיאון הסובלנות" המסופח אליו. מרכז ויזנטל שם לעצמו למטרה להגן על העם היהודי ולשמר את זיכרון השואה. בצד מוזיאון הסבלנות בלוס אנג'לס, מושלמת בימים אלו בנייתו של מרכז עולמי לסובלנות בירושלים. במהלך נאומו בעת השבעת נשיא ארה"ב טראמפ, ריגש הרב האייר רבים בעת שאמר בעברית "אם אשכח ירושלים תישכח ימיני".

במכתב ששלח הרב לאו לשרת התרבות מירי רגב, המליץ הרב לאו לבחור ברב האייר לאחד ממדליקי 12 המשואות.

"השנה העלית רעיון נפלא, לכבד בהדלקת משואה גם את תושבי חו''ל שיש להם זיקה עמוקה למדינת ישראל, לערכיה ולאזרחיה. בשורות אלו אני בא להמליץ בפנייך לכבד השנה את הרב משה האייר, שייצג בטקס לא רק את עצמו אלא גם את "מרכז שמעון ויזנטל" שהוא עומד בראשו", כתב הרב לאו במכתב שהגיע לידי ערוץ 7.

הרב האייר בהשבעת טראמפ

הרב הראשי סיפר במכתבו כי "מרכז שמעון ויזנטל" חרט על דגלו מאבק בלתי מתפשר בשנאת ישראל ברחבי העולם. "במשך שנים אנשיו עקבו אחר אלו שניסו לטשטש את עברם, המרכז דאג לחשוף קבל עם את ההיסטוריה הארורה שלהם. בזכותם הועמדו לדין רבים, גם שנים רבות אחר השואה הנוראה.

"גם כיום, מרכז זה ממשיך בדרכו ואף הרחיב את מאבקיו כלפי תופעות אנטישמיות שלצערי פושות ברחבי העולם. גופים רבים שנלחמו בעבר נגד יהדות מכוונים את מאבקם כיום גם כנגד מדינת ישראל בקריאה להחרימה ולקעקע זכות קיומה".

לדברי הרב לאו, אנטישמיות ומאבק נגד מדינת ישראל אוחזים יד ביד ולכן ראוי שמדינת ישראל תתן ביטוי לקשר הבלתי ניתן לערעור בין יהדות למדינת ישראל. ''לדעתי כיבוד הרב האייר בהדלקת המשואה יבטאו מכל את עניין זה.

"בימים אלו אנו חוגגים חמישים שנה לשחרור ירושלים ולחזרתנו אל העיר העתיקה ולשאר המקומות הקדושים. ישנו קשר בין אירוע זה למרכז ויזנטל שפעילותו אינה רק בגולה. הם פועלים גם להקמת מרכז תרבותי וחינוכי במוזיאון בירושלים", ציין הרב הראשי במכתבו.

מנכ''ל התנועה הקונסרבטיבית, עו"ד יזהר הס, מתח ביקורת על ההחלטה לבחור ברב האייר כמדליק משואה מטעם יהודי התפוצות. "אני בטוח שהרב מרווין האייר הוא איש טוב וראוי, אין לי סיבה להניח אחרת, וגם מעשיו מעידים זאת. אבל רבאק, מחצית מהעם היהודי יושב בצפון אמריקה, ורק 10% מהם אורתודוקסים (וביניהם רובם חרדים, אגב).

"אז איך, למען ה' חשב מישהו שהבחירה הכי אותנטית, מייצגת, מחברת, מאחדת, מחבקת וחגיגית היא בחירה של רב אורתודוקסי", הוסיף הס.