"אני מצפה מראש הממשלה שייתן תשובות"חזקי ברוך

שמואל לביא, אביו של סרן ליעד הי"ד שנפל במבצע צוק איתן, נכח היום (רביעי) בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

"היה דיון קשה מאוד. נכנסתי לדיון בתקווה שראש הממשלה יבוא ויגיד שהוא לוקח אחריות על הדו"ח ויתקן את הליקויים - ולהגיד במה הוא לא מקבל את דעתו של המבקר ושעם ישראל ישפוט. במקום זה שמענו במה ראש הממשלה טוב, במה הוא חזק ובמה הוא חלש. הוא לא התמקד בדו"ח המבקר על צוק איתן".

"הרמטכ"ל אמר שהוא למד את הדו"ח ומתקן מאוד מהר, אבל ממול הממשלה וראש הממשלה יש להם את השיקולים שלהם והפוליטיקה שלהם. אני סומך על מבקר המדינה ואין לו שום אינטרס פוליטי לנגח את ראש הממשלה וגם לי אין. אני לא רוצה להחליף אותו אלא שייקח אחריות ויתקן", מוסיף לביא.

"אני בטוח שיש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים וראש הממשלה יודע. אני רק מצפה שיכבד את מבקר המדינה ואת הדו"ח שכתב ויענה עליו", הוא אומר.

אתה מרגיש שהבן נפל בגלל כשל של הדרג המדיני או הצבאי?

"לא, הבן שלי נפל כשעשה את מלאכתו - וזה לא קשור בכלל לדו"ח. המטרה היא ללמוד ולתקן למערכה הבאה. שמכל מבצע נלמד. כמו שהצבא לומד, גם הממשלה צריכה ללמוד. אם הבן שלי לא היה נופל, מן הסתם הייתי עובר לסדר היום כמו כל עם ישראל. אבל שזה פוגע בך, זה יוצא מהבטן ואי אפשר לשבת בבית ולהגיד כמה מר לנו והדו"ח ייקבר".

לדעתך צריך לנהל את המדיניות בהתחשבות בסוגיית הורים שכולים?

"ממש לא, מה פתאום. בכל מלחמה יהיו הרוגים זה אומר שאנחנו לא צריכים לצאת למלחמה? אבל כשאנחנו יוצאים למלחמה, אנחנו כהורים ששולחים את הילדים שלנו, רוצים לדעת שיש בממשלה תהליך סדור של קבלת החלטות והקבינט דן כאילו הם שולחים את הבנים שלהם למערכה".

הוא מדבר גם על המישור האישי שלו. "ממשיכים הלאה, נולדים נכדים. מכניסים ספר תורה ומנציחים את זכרו של הבן. מתחזקים כי זו המורשת שהוא השאיר אחריו. לא יהפכו אותנו לאנשים שהם רכי לב ובמלחמה הבאה נפחד לשלוח את הילדים שלנו".