מי אשם בהחלטת בג"ץ לפגוע בשבת?

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) השתתפה השבת בכנס "לימוד FSU" הנערך במוסקבה בהשתתפות יותר מ-2,000 יהודים צעירים.

בראיון לערוץ 7 התייחסה שקד להחלטת בג״צ לפתוח את החנויות בתל אביב גם בשבת, "עיריית תל אביב העבירה חוק עזר עירוני שמשרד הפנים לא דחה ולא קיבל. אין ספק שהממשלה הייתה צריכה לפעול ולא לחכות שבג״צ יתערב. גם כשהממשלה לא בסדר צריך להגיד את זה ביושר".

עוד הוסיפה ואמרה שקד כי, "מצד אחד החוק הזה נותן גושפנקא לחילול שבת, אבל בפועל הוא מצמצם את חילול השבת. כתל-אביבית אני יכולה להגיד שהרבה יותר חנויות וסופרים פתוחים בשבת וצריך להסתכל על זה בראייה רחבה. ביום ראשון נעשה ישיבה עם ראשי המפלגות ועם היועמ״ש ונראה מה עושים הלאה".

בנושא אחר התייחסה שקד למעורבותה של רוסיה בסוריה ואמרה, "על רוסיה החובה למנוע מאיראן להשתלט על סוריה, ולא לאפשר העברת נשק לחיזבאללה ולגופי טרור״. עוד הרחיבה ואמרה כי "המסר שקיבלתי מהממשל הרוסי הוא שחשוב להם לכבד את החוק הבינלאומי אך האינטרס הרוסי חזק וחשוב הרבה יותר. אני חושבת שזו גישה נכונה, וכדאי שגם אנחנו נגדיר לעצמנו מה האינטרסים שלנו ונפעל לפיהם".

בנוגע לחקירתו של ניסן סלומינסקי, אמרה שקד כי ״הסיפור רחוק מלהיות גמור, ומוקדם מדי לדון בזה. אני לא אוהבת לחרוץ את גורלו של אדם לפני משפט. בישראל במיוחד נפוצה התופעה של לשפוט אנשים ולו ע״פ פוסט אחד בפייסבוק. בעיניי זה לא לעניין. עלינו לחכות ולראות מה יהיו תוצאות החקירה״.

בנוגע ליחסי ישראל-רוסיה אמרה שקד כי במהלך הביקור שלה התרשמה כי ״זוהי תקופה של פריחה בין ישראל לרוסיה. מעולם יחסי ישראל-רוסיה לא היו כ״כ טובים, וגם היחס של השלטון ליהודים וליהדות. יש יחס מאוד פתוח, מאוד מאפשר, הקהילות פורחות, וזה דבר יפה כשלעצמו״.

עוד אמרה שקד בנוגע לדיון לגבי העברת השגרירויות לירושלים כי ״העובדה שרוסיה מדברת על ירושלים בתור בירת מדינת ישראל היא התקדמות משמעותית מבחינתנו. נשמח באם רוסיה תלך בצעדי ארה״ב ותביע רצון להעביר את השגרירות הרוסית לירושלים״.

שקד התייחסה בדבריה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, "אני אוהבת את העובדה שרוסיה אינה כופה את נקודת המבט שלה על הצדדים המעורבים, וככה זה גם צריך להיות. מבחינתנו, הפערים בין הצדדים גדולים מדי, ולכן המטרה היא ניהול סכסוך, והמשך הבנייה".

עוד הוסיפה, "זה לא מובן מאליו שלכנס כדוגמת זה של לימוד FSU הגיעו יותר מ-2,000 איש מכל רחבי רוסיה, ואני לא סתם מקדישה סוף שבוע שלם לזה. חיזוק יהדות התפוצות הוא דבר חשוב מאוד לעם היהודי ולעם ישראל והממשלה הזו היא גם הראשונה שמעבירה הרבה מאוד תקציבים ליהדות העולם״.

עוד אמרה שקד כי, "לממשלה יש אחריות לקרב את יהודי התפוצות ליהדות, לדאוג שיישארו אתנו, ובוודאי שיעלו בסופו של דבר למדינת ישראל".