המחבל ג'מיל תמימי
המחבל ג'מיל תמימיצילום: פלאש 90

המחבל שרצח את האזרחית הבריטית חנה בלדון ברכבת הקלה בירושלים לפני עשרה ימים יקבל שכר של כ-3,700 שקלים מהרשות הפלסטינים, בכל חודש.

על רקע זה, בבריטניה יש השואלים מדוע בריטניה צריכה להמשיך ולסבסד את הרש"פ.

ה"דיילי מייל" הבריטי דיווח לקוראיו כי המחבל הרוצח ג'מיל תמימי בן ה-57 הוכרז על ידי בית המשפט ישראלי כמי שכשיר לעמוד לדין. ראש ארגון "מבט לתקשורת הפלשתינית", איתמר מרכוס, אמר לעיתון כי פירוש הדבר שתמימי או בני משפחתו יקבלו, כמעט בוודאות, שכר מהרש"פ בגובה של כ-800 פאונד.

איש דובר צה"ל לשעבר, אבי מאייר, אמר לעיתון: "אם אתה בריטי ואתה משלם מיסים, עליך לדעת שכספך מממן גוף שמעניק פרס כספי לרוצחים מורשעים".

משך את בלם הרכבת וניטרל את המחבל

בחודש דצמבר האחרון, לאחר שהעיתונות הבריטית עוררה לדיון את נושא הסיוע לרש"פ, הודיעה המחלקה לפיתוח בינלאומי של בריטניה (DFID) כי היא תגביל את התשלומים לרש"פ לתחומי הבריאות והחינוך, ותעבור בקפדנות על זהותם של מקבלי הסיוע. ואולם, מבקרי ההסדר הזה ציינו כי גם כאשר בריטניה מגבילה את הסיוע שלה לתחומי הבריאות והחינוך – היא משחררת בכך תקציבים של הרש"פ לטובת נושאים אחרים.

מה-DFID נמסר בתגובה: "הסיוע הכלכלי הבריטי מפונה אך ורק לאספקת שירותי בריאות וחינוך חיוניים לפלשתינים, כחלק ממאמצינו להביא את השלום ואת פתרון שתי המדינות. נקטנו אמצעי זהירות רבים בכדי לוודא שהכסף של הרש"פ לא תומך בקבוצות או ארגוני טרור".

נציין כי אחת הלוחמות הבולטות למניעת סיוע בריטי לרש"פ היא קיי וילסון, ששרדה פיגוע רצחני והפכה לדוברת ישראלית מוכרת.