בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: רויטרס

גורם מדיני בכיר אומר הערב (שני) לערוץ 7 כי האולטימטום שהוצב בפני שר החוץ הגרמני בנוגע לפגישתו המתוכננת עם 'שוברים שתיקה' ו'בצלם' היתה צעד מתבקש.

את ההודעה העבירו במשרד החוץ לפמלייתו של השר שכבר נחת בישראל, ומחר תוכננו לו פגישות הן עם ראש הממשלה והן עם ארגוני השמאל הקיצוניים.

הגורם הצהיר כי "הגיע הזמן להבהיר לגרמניה כי גם לנו יש קווים אדומים. אם היה מדובר במפגש בדרג נמוך, אולי זה היה נראה אחרת. אבל כששר החוץ בא להתארח כאן והוא הולך להיפגש עם ארגונים שפועלים נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות של ראש הממשלה - הדבר בלתי מתקבל על הדעת".

"הרי ראש הממשלה לא היה מגיע למדינה כמו בריטניה או גרמניה, שגם בהן יש ארגונים שפועלים נגד מדיניות הממשלה, ונפגש כך עם ראשי הארגונים. איך היתה מגיבה אותה מדינה? יש משמעות לפגישה כזו של שר חוץ".

גורם אחר במערכת המדינית סיפר כי נתניהו אינו מתכוון לשוחח על נושא האולטימטום עם האורח, וכי כל ההתנהלות נעשתה דרך המערכת הדיפלומטית, ועד כה לא נתקבלה תשובת הצד הגרמני.

‏סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי אמרה הערב כי היא "מגבה את החלטת ראש הממשלה להציב קו אדום בנוגע לארגונים אנטי ישראליים כמו בצלם ושוברים שתיקה. זה מאבק חשוב נגד מוציאי דיבת ישראל בעולם".

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש הוסיף, "שר החוץ הגרמני וכל מנהיג אחר שחפץ להיפגש עם מפיצי הרעל נגד ישראל צריכים להבין: מתן לגיטימציה לשנאת ישראל אינה באה בחשבון".

מנגד, ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, טען כי "נתניהו בורח מהמגרש. הצבת האולטימטום של נתניהו בפני שר החוץ הגרמני היא פגיעה קשה בקשרי החוץ של ישראל עם הכלכלה הגדולה באירופה וידידת אמת של עם ישראל".

"במקום לברוח מן המערכה אני קורא לנתניהו להיפגש עם שר החוץ הגרמני ולהציג את עמדותיו ועמדות ישראל, ללא חשש מארגונים כאלו ואחרים", דברי הרצוג.

נשיא ועידת מרצ אורי זכי אמר כי האולטימטום שהטיל ראש הממשלה הוא צעד נוסף בהידרדרות הדמוקרטיה ומסע ההסתה שמוביל נתניהו.

"כאחת הממשלות הידידותיות והתומכות ביותר בישראל, מדינית וצבאית, חובתה של גרמניה לקבל מידע אמיתי על המתרחש תחת הכיבוש הישראלי, מארגונים ישראלים. היענות לאולטימטום המביש של נתניהו היא בבחינת תרומה של גרמניה לערעור הדמוקרטיה בישראל והשתתפות במסע ההסתה המכוער כנגד מחנה השלום וזכויות האדם שמובילים נתניהו וקואליציית החזית הלאומנית שלו", אמר זכי.