ידלין עם השר זיגמר גבריאל
ידלין עם השר זיגמר גבריאלצילום: חן גלילי

סגן הקנצלרית ושר החוץ של גרמניה, זיגמר גבריאל, ביקר הערב (שלישי) במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב.

השר קיבל סקירה מקיפה על האיומים וההזדמנויות בחזיתות השונות מפי מומחי המכון, בראשות אלוף (במיל) עמוס ידלין, והציג את עמדות גרמניה והדרכים להתקדמות מדינית אל מול הפלסטינים. גבריאל אף ביקש לשמוע ממומחי המכון רעיונות לדרכים שיאפשרו התקדמות שכזו.

"ישנה תובנה מוטעית שאם הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר - כל בעיות האזור תפתרנה. זו טעות- הבעיות בסוריה, בעיראק, הטרור- יישארו כאן. אנו יודעים זאת. הדברים אינם קשורים זה בזה", אמר השר הגרמני.

עם זאת הדגיש גבריאל, "יש לשקם את יחסי האמון בין ישראל לפלסטינים. ישראל זקוקה לתמיכה הבינלאומית בכדי להתקדם בתהליך המדיני- לקהילה הבינלאומית תפקיד חשוב בהבאת הפלסטינים לשולחן המשא ומתן אך הדבר תלוי גם באסטרטגיה של ישראל ובמחויבותה לחזון שתי המדינות".

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל) עמוס ידלין, התייחס בסקירתו לסוגיה האיראנית: "פצצה גרעינית בידי איראן היא איום שאסור לתת לו להתפתח ועל הקהילה הבינלאומית לסכל אותו. איראן ממשיכה לקרוא למחיקת ישראל מהמפה ואנו כעם שחווה איומי השמדה שהפכו למציאות- לא נאפשר זאת. טהרן מפעילה טרור וחתרנות, מתחזקת קונבנציונליות כתוצאה מהמשאבים והלגיטימציה שזכתה בהם בעקבות הסכם הגרעין. עם זאת, ההסכם מאפשר בטווח הזמן הקצר והבינוני היערכויות מדיניות וצבאיות למשמעויותיו הקשות בטווח הארוך".

בנושא הפלסטיני אמר ידלין, "הקהילה הבינלאומית חייבת לעבור מגישת 'הכל או לא כלום' להסדרי ביניים. לא תהיינה פשרות בענייני ביטחון- זה לא תירוץ אלא צורך אמיתי של ישראל ועליכם להבין זאת. עלינו להתמקד בסוגיות שעליהן ניתן להגיע להסכמות עם הפלסטינים ואותן ליישם - האופציה המועדפת היא משא ומתן בילטרלי אך ישנן אלטרנטיבות. אם הפלסטינים יתמידו בסירובם, על ישראל להבטיח את קיומה כמדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה וצודקת - באופן עצמאי, בצעדים בתיאום עם ארה"ב והקהילה הבינלאומית".

ידלין הדגיש כי נושא הביטחון ושמירה על גושי ההתיישבות הינם קונצנזוס בישראל ותנאי לכל הסכם.