כפר חב"ד. סערה
כפר חב"ד. סערהצילום: יעקב נחומי, פלאש 90

קרב רב: מזה תקופה ארוכה שגורמים בכפר חב"ד טוענים כי רב הכפר הרב אשכנזי 'קיצוני' מדי לטעמם וכי פסיקותיו בעניינים מסוימים נחשבים למרחיקי לכת יחסית לפסיקות אביו שנפטר לפני כשנתיים.

לאחר לחצים רבים הוקם בימים האחרונים 'ועד רוחני' שינסה 'לפקח רוחנית' לצידו של רב הכפר.

במכתב נאמר בין היתר כי "בתוקף וסמכות על פי דין תורה דז' טובי העיר ועל פי הוראת כ"ק האדמו"ר בריבוי מכתבים והוראות לוועד כפר חב"ד, וביחד ובהתייעצות עם רבני ומשפיעי ונכבדי דכפר חב"ד, הננו להחליט בזה: יוקם לאלתר מחדש ה'ועד רוחני'; סמכותו ותפקידו יהיה כפי שהורה כ"ק האדמו"ר".

המכתב אף מפרט על אלו נושאים יפקח הוועד הרוחני החדש. "פיקוח וביקורת על עניינים רוחניים הן במוסדות החינוך והן בכל בתחומים הכלליים בכפר חב"ד; פיקוח וביקורת על כל ענייני ההלכה וכו' במקוואות; פיקוח וביקורת על כל ענייני הכשרות בכפר חב"ד; מקום אשר בו יתלבנו ביישוב דעת ומתוך חתירה מוחלטת ל"ועשית הישר והטוב" על פי דין תורה הקדושה מתוך אחדות ואהבת חסידים, חילוקי דעות בעניינים כלליים".

בתגובה הוציא הרב אשכנזי מכתב הבהרה שבו הסביר כי מדובר בקבוצה קטנה של "מחרחרי ריב", כלשונו המונעת מאינטרסים זרים.

תחילה הסביר כי בעבר הוא עצמו יזם מהלך דומה אך התבקש להמתין עם הפעלתו - וכך עשה. בהמשך הוא מבקר את יוזמי הקמת הוועד החדש. " קבוצה קטנה של עסקנים בכפר חב"ד שמונעת מאינטרסים כספיים ואחרים הנוגדים את טובת הציבור - איננה נותנת מנוחה בכפר כבר תקופה ארוכה ביותר, ומחרחרת ריב פעם אחר פעם. אותם עסקנים מנסים כעת 'לכפות' מהלך של הקמת גוף כזה בלי כל תיאום איתי - לא בבחירת החברים שיהיו בו, לא בדרך התנהלותו, ולא בסמכויות או בתחומים שהגוף יעסוק בהם. זאת, למרות הוראות הרבי שהמרא דאתרא הוא העומד בראש הוועד הרוחני".

"מובן, שמטרת אותם עסקנים איננה טובת כפר חב"ד או קיום הוראת הרבי, כי אם החלשת כוח המרא הדאתרא, כדי שהם יוכלו להמשיך לדאוג לאינטרסים שלהם בלא הפרעה", הבהיר הרב אשכנזי.