הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום: עצמי

הרב יונה גודמן אומר בטורו השבועי בערוץ 7 כי בשנים האחרונות נוצר מושג חדש המתייחס לימים שבין יום השואה ליום הזיכרון והעצמאות – 'עשרת ימי תשועה'.

"מונח זה יפה הן בגלל שהוא מבטא את החיבור הפנימי בין ימים חשובים אלו, והן כי הוא מזכיר לנו את המונח 'עשרת ימי תשובה' וקורא לנו אף כאן לעשות תשובה, הפעם במישור הלאומי", אומר הרב גודמן.

לדברי הרב גודמן, "ללא קשר לדיון על העיתוי של יום השואה והחלטות הרבנות, בפועל כל ילדינו שותפים בהתייחסות ליום השואה השבוע, בצד יום הזיכרון והעצמאות שיגיעו בשבוע הבא. אף כאן יש לנו תפקיד חינוכי, וראוי שישמעו את ההתייחסות שלנו לסוגיות יסוד אלו".

את עיקר דבריו מקדיש הרב לתפקיד החינוכי של ההורים בבית. לדעתו, "בבתים רבים, משאירים את לב ההתייחסות לשואה (ביום השואה) ולזיכרון (ביום הזיכרון) למסגרות החינוך, בהן יש בין השאר טקסים רבי רושם. טקסים אלו עלולים להישאר מרגשים אך חלילה שטחיים. עלינו מוטלת המשימה לבחון – יחד עם ילדינו – את המשמעויות, הן של השואה, והן של התקומה. לשתף אותם במחשבות ובדילמות, ולסייע להם לבחון סוגיות יסוד. סביב השואה ניתן לבחון את יחסינו לגויים בעקבות השואה (האם היא מלמדת שכולם נגדנו או שהשואה זה אירוע חריג יחסית?), סוגיות של אמונה בשואה עם נוער בוגר יותר ועוד. כן ראוי לסייע להם להבין את המתנה הגדולה לה זכינו בדמותה של מדינת ישראל".

הרב אומר כי, "צריך להתאים את הדו-שיח לגיל הילדים. אך הוא חיוני. הם נולדו לתוך המדינה כמציאות מובנת מאליה, ולעתים נחשפים בעיקר למשברים. עלינו להקנות להם מבט מורכב, שאינו משלים עם הקשיים, אך מתחיל מהודיה והכרת הטוב על כל שהקב"ה זיכה אותנו בדור זה. דווקא מתוך הכרה בגודל הדור ופועלו, נוכל לבחון, יחד אִתם, כיצד להמשיך לפעול לתיקון ולהעצמת הקומות הבאות של גאולת ישראל".