משאות בהר הרצל

בהר הרצל בירושלים נערך הערב (שני) טקס פתיחת אירועי יום העצמאות והדלקת המשואות.

הטקס נפתח באמירת יזכור ובשירה של הזמרת רבקה זוהר 'מה אברך'. מיד אחר כך החל פרק העצמאות בשירו 'תוכו רצוף אהבה' של הזמר ישי ריבו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר את ברכתו ששודרה בוידאו. "משנה לשנה המדינה מתחזקת, מתקדמת ומבססת את מעמדה ככוח עולמי בולט. הישגיה עצומים בביטחון, בכלכלה, ביחסי החוץ, בטכנולוגיה, במדע, בתרבות ובכל תחום".

"לצעירים בינינו העצמאות אולי נתפסת כדבר טבעי, אני אומר כי עצמאות ישראל אינה מתנת חינם. דורות של יהודים היו בגלות ולנו יש בית. אנחנו מזניקים את מדינת ישראל לפסגות חדשות והישגי העבר נותנים לנו תקוות גדולות לעתיד", דברי נתניהו.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין הקדיש את רוב נאומו לירושלים ואיחודה ואמר בין היתר, "ירושלים היא מקור העוצמה והרוח של העם הזה. לכן, גם היום עלינו לשמור על אחדות ירושלים, אך לא פחות מכך - עלינו לשמור על אחדות ישראל".

אדלשטיין התייחס למתחים בחברה ולתיוגים הפוליטיים, "לא כל דבר בחיים שלנו הוא ימין או שמאל. לא כל ימין - הוא ימין פשיסטי, ולא כל שמאל - הוא שמאל בוגדני. אם נמשיך בדרך פסולה זו, נוביל לפלגנות ונביא על עצמנו חורבן".

הוא הוסיף כי "הרבה מתח ושנאה מיותרים היו בינינו בשנה שחלפה. במקום לשוחח אחד עם השני - צעקנו אחד על השני, במקום לבדוק את הדברים - מיהרנו להאשים. מרוב שנאה, שכחנו איך לאהוב. שלמה המלך כבר הזהיר, 'באין חזון - יפרע עם' ואני מוסיף: 'באין אחדות - ייפרע עם'".

לדברי אדלשטיין, על אזרחי ישראל ליצור חברת מופת לדורות הבאים. "חברה, שבה יש כבוד לאחר ולשונה. חברה, המגלה חמלה כלפי החלש והנזקק. חברה, המכבדת את המסורת שלה ומנחילה לדור הבא את אוצרות הרוח, התרבות, ההשכלה, המחקר והמדע. בואו ניצור חברה שמכבדת את זקניה, את ניצולי השואה ואת בוני הארץ, שהודות להם אנו זוכים לחגוג את עצמאותנו, ולהתגאות בהישגינו. חברה כזאת, מוקיעה כל אלימות – במעשה, בדיבור ובכתב. בחברה כזאת, גם ליהדות וגם לדמוקרטיה מעמד מיוחד והן משלימות האחת את השנייה".

אדלשטיין הדליק את המשואה הראשונה - יחד עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת. את המשואות הדליקו אחריהם, על פי הסדר: הסופר אלי עמיר, יקי חץ, מירי ארנטל, מיכאל סטיינדהרט והרב משה חיים הייר שהשיאו את משואת העם היהודי, הרבנית חנה הנקין, אלי מזרחי, פרופ' אחמד עיד, אורי מלמיליאן, פרופ' אמנון שעשוע, דינה סמטה, הזמר והשחקן יהורם גאון וסגן דין ארגיל ורב סרן ירוס ירושלים שיגוט שהדליקו אחרונים את משואת צה"ל.