טקס הענקת פרס ישראל
טקס הענקת פרס ישראלצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבנייני האומה בירושלים נערך הערב (שלישי) טקס הענקת פרסי ישראל תשע''ז-2017, במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור, שר החינוך נפתלי בנט וראש העיר ירושלים ניר ברקת.

השר בנט פנה במהלך נאומו בטקס לצעירים הישראלים: "הערב אני פונה דווקא אליכם, בני הנוער הישראלי, הנמצאים בתחילת מסע חייכם. אני פונה אליכם, כי כל אחד ואחת מכם יכולים גם להיות החתן או הכלה העתידיים של פרס ישראל. ובדבריי במעמד מכובד זה אני קורא לכם: השכילו לבחור בדרך חיים של יצירה ופעולה, בדרך של יזמות".

"בעיניי, המרכיב הסודי של מדינת ישראל הוא היזמות", המשיך בנט, "יזמות בתנועות הנוער, יזמות ביחדות צה"ל, יזמות בהיי-טק ובכלכלה, יזמות בחברה ובחינוך. רבים וטובים בישראל נוטלים אחריות ומחדשים. אך עוצמתנו איננה טמונה רק בחדשנות, אלא ביזמות. מהו ההבדל בין חדשנות ליזמות החדשנות היא שמולידה רעיון. היזמות הופכת אותו למציאות".

שר החינוך הדגיש "משחר קיומנו, גיבורי עמנו היו אנשי מעשה. יזמים. אברהם אבינו הבין שהאלילות היא אסון. הוא קם ועשה מעשה: עזב את מולדתו ועלה לארץ ישראל; הפיץ את האמונה באל אחד ובחיים מוסריים. משה רבנו הבין שהעבדות של עם ישראל היא אסון. הוא עשה מעשה: ניגש לפרעה ופעל להוצאת העם מעבדות לחרות. בנימין זאב הרצל המיר את תשוקת הדורות במעשה. הוא פעל. הקים קונגרס ציוני; התרוצץ בכל העולם על מנת לקדם את רעיון הציונות".

"בכולם יש פוטנציאל. עכשיו תפעל לממש אותו. נערים ונערות יקרים, תהיו אתם המכבי. הביטו בחתני פרס ישראל ובכלותיו, שאבו מהם השראה. תיזמו, תפעלו. התאמצו, אך לעולם אל תתייאשו. הפכו את מדינת ישראל האהובה שלנו אור לגויים. אני מברך את כלות פרס ישראל לשנת תשע"ז, את חתני הפרס ואת בני משפחותיהם שניצבו לצִדם לאורך המסע הארוך. נהיה כולנו: המכבי".

צילום: שלומי אמסלם
צילום: שלומי אמסלם

הזוכים בפרס ישראל:

  • חקר ההנדסה: פרופ' אורי שקד מבכירי המדענים בעולם בתחום הבקרה התיאורטית. השיטות שפרופ' שקד פיתח נמצאות כיום בשימוש נרחב בכל מגוון התעשיות, כולל בתעשייה הביטחונית הישראלית. לפרופ' שקד תרומה משמעותית גם בהרחבת החינוך המדעי-טכנולוגי בארץ והיה ממובילי המהלך להקמת המכללות האקדמיות להנדסה שתרמו להנגשת החינוך האקדמי לאוכלוסיות רבות.
  • חקר החינוך: פרופ' מלכה מרגלית, חוקרת בעלת שם בינלאומי מוביל בתחום החינוך המיוחד וחקר ליקויי הלמידה. מחקריה הטביעו חותם משמעותי על פיתוח החינוך המיוחד בישראל לאורך השנים. מחקריה מוכיחים, כיצד תקווה משרה הישגים גבוהים אצל תלמידים, וכיצד שיפור כח הרצון המנטלי מהווה כלי לחולל שינוי אישי מרחיק לכת. לפעילותה של פרופ' מרגלית נודעה השפעה רבה על החינוך המותאם לצרכים אינדיבידואלים והחינוך לבעלי מוגבלויות שונות.
  • חקר מחשבת ישראל: פרופ' יהודה ליבס הוא חוקר מבריק ומוביל בחקר הספרות המיסטית היהודית לדורותיה. תרומותיו הסגוליות של פרופ' ליבס בתחום ספר הזוהר והשבתאות שינו את מפת המחקר באופן מכריע. פרופ' יהודה ליבס העמיד דור חדש של חוקרים שאותם ואת מחקריהם הוא מלווה במסירות רבה.
  • חקר המוסיקה: פרופ' אריה ורדי , מוסיקאי ופדגוג דגול, שתרם רבות לקידומה של תרבות המוסיקה הקלאסית בישראל, ולקידומם של המוסיקה הישראלית והמוסיקאים הישראלים ברחבי העולם. פרופ' ורדי הנגיש המוסיקה הקלאסית לקהלים רחבים ביותר באמצעות קונצרטים מוסברים ותכניות טלביזיה רבות וחדשניות. הוא הקים דורות של פסנתרנים הנמצאים כיום בצמרת העולמית, ובכך השפיע השפעה מכרעת על עיצוב דמותה העכשווית של תרבות המוסיקה הקלאסית בעולם.
  • חקר מדעי החיים:פרופ' יוסי ירדן נמנה עם החשובים שבחוקרי הסרטן בעולם. פרופ' ורדי התמקד במחקריו בזיהויים של קולטנים של גורמי גידול האחראים לוויסות תהליכי חיים מרכזיים בתא, הבנת דרך פעולתם, וגילוי השיבושים החלים בהם, התורמים להתפתחות התהליך הסרטני. על בסיס תגליותיו פותחה שורת תרופות אנטי-סרטניות, שחלקן כבר מצוי בשימוש נרחב. עבודתו של פרופ' ירדן הינה מופת של מחקר ביולוגי חלוצי, שתוצאותיו מיושמות ליד מיטת החולה.
  • חקר המשפטים:פרופ' נילי כהן היא מנהיגה אקדמית שנבחרה בגין הישגיה להיות נשיאת האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים ויש לה קול חשוב במאבק על דמותו של המחקר המשפטי והאקדמי בחברה הישראלית.
  • תחום הספורט ותרבות הגוף: גב' אגנס (אגי) קלטי בת ה- 96, זוכת 10 מדליות אולימפיות בהתעמלות מכשירים. היא נחשבת אחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה של ענף התעמלות המכשירים.הגב' אגנס אימנה מתעמלים והדריכה דורות של מאמנים, אלופים לאורך השנים. החינוך לספורט והנחלתו לדור הצעיר היה אחד הערכים החשובים עבור אגנס קלטי, והיא הציבה רף גבוה במיוחד למורים העתידיים לחינוך גופני כיסוד בהקניית הרגלים נכונים בתחומים שונים לדורות הבאים.
  • מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה: מר דוד בארי שיזם, הקים, הוביל ומוביל את העשייה המבורכת שהפכה את עיר דוד לאתר מורשת, חינוך ותיירות לאומי ובינלאומי מן המעלה הראשונה. על תרומתו למדינה בכינון מפעל היחיד שלו שהיה למפעל לאומי – עיר דוד, ניתן לו פרס במלאות חמישים שנה לאיחוד העיר.
  • מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה: מר צביקה לוי, שתרם תרומה מכרעת למדינה בהתגייסות למען חיילי צה"ל הבודדים. זה עשרות בשנים שהוא עושה למען מאות ואלפי החיילים מחוסרי האמצעים ומטפל במסירות ראויה לשבח במשפחות שכולות. מדובר במפעל חיים של אדם אחד, שהייתה לפעילות של תנועה שלמה.