עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'פלאש 90

הדיווחים מצ'צ'ניה מדברים על מערכה מאורגנת של המשטר לחיסול ההומוסקסואלים, במסגרתה נעצרו כמאה בני אדם, רוכזו בכלא ועונו קשות. שלושה מהם מתו, לפי אותם דיווחים.

התקשורת העולמית עוסקת בנושא, פעילי הומואים מפגינים ברוסיה וברחבי העולם, וקנצלרית גרמניה העלתה את העניין בפני נשיא רוסיה אמש.

ביקשנו לדעת מה יש למרצ לומר על הנושא, כמפלגה שחרתה את זכויות ההומואים על דגלה. ח"כ מיכל רוזין הבטיחה לחזור אלינו אך לא עמדה במילתה, אבל ח"כ עיסאווי פריג' התראיין ברצון.

"אנחנו רואים את זה בחומרה רבה ואני חושב שזה משטר אפל שצריך לגנות אותו מקיר לקיר", אמר לגבי המתרחש בצ'צ'ניה.

שאלנו: מה הגישה שלך ושל מרצ לרדיפת הומואים בעולם המוסלמי?

"זה לא משנה עולם מוסלמי או לא עולם מוסלמי", הבהיר. "לקהילה מגיע זכויות כמו לכל אזרח אחר וצריך לגנות כל משטר וכל מדינה באשר היא, מי שרודף ומי שרואה בהם קבוצה נרדפת. מה זה קשור לאיפה הם?"

אין הבדל בין איך שישראל מתייחסת להומואים לבין איך שמתייחסים אליהם ברשות הפלשתינית, למשל?

"אצלנו החברה יותר פתוחה, יותר מכילה יותר מקבלת, וזו תעודת כבוד. אנחנו גם נלחמים בכמה חלקים באוכלוסיה, בקבוצות שמתייחסות אחרת. אבל לגבי שאר המדינות, אנחנו אומרים את עמדתנו ועמדתנו אחידה ללא שום קשור אם זו מדינה מוסלמית או לא מוסלמית".

אבל ברור שבמדינות מוסלמיות יש רדיפה ובמדינות המערביות אין את הרדיפה הזו.

"אני לא יכול להתייחס לזה מהכיוון הזה, אני מתייחס לזה מהכיוון האישי. איפה אני נמצא? מה אני חושב? איך אני רואה את הדברים? אני לא מתייחס למשטרים אחרים ולתפיסות עולם שאני חושב אחרת [מהם]".

מה לדעתך ישראל צריכה לעשות, למשל, נוכח הפגיעה בהומואים ברש"פ ובעזה?

"ישראל קודם כל צריכה לדאוג שהחברה אצלה תכיל את הקהילה וכל מי שחושב אחרת לפני שהיא מתערבת אצל אחרים. את דעתה היא צריכה להגיד, אבל תופעות ההומופוביה שאנחנו רואים כאן אצלנו הן לא פחות, בהרבה קבוצות מהאוכלוסיות".

בעזה זורקים אותם מהגגות!

"אתה שוב מושך אותי למקום שאני לא שייך אליו. אני שייך למדינת ישראל ואני נותן את מאבקי כאן, בכוחות ובכלים שעומדים לרשותי. אני מצפה מהמדינה שבקרב אוכלוסיות לא מעטות – בקרב אלופי צה"ל ורבנים בצה"ל ודתיים למיניהם – המדינה צריכה לטפל בהם לפני שאני מסתכל על הדשא של השכן".

אתה עושה פעילות בקרב האימאמים והקאדים המוסלמים?

"אנחנו במרצ יש לנו כל כך הרבה נישות לעסוק בהם. יש רמת מעורבות ואקטיביזם שונה לכל ח"כ וח"כ אצלנו. אז רמת האקטיביזם שלי בסוגיה הזו היא לא כמו הרמה של מיכל רוזין או תמי זנדברג. אנחנו עושים חלוקת תפקידים".

אין מקום לאמירה של מדינת ישראל מול האו"ם בנושא של פגיעה בהומואים ברשות הפלשתינית או בעולם המוסלמי?

"אני רואה שגם בקהילה היהודית יש התבטאויות נוראיות. הנרצחת במצעד בירושלים, עוד לא יבש דמה. מדי פעם אנחנו שומעים גם רבנים למיניהם שלא חוסכים במילים".

נציין כי בשנה שעברה פרסם הפעיל אורי שמילוביץ' מאמר בעיתון "הארץ" בו האשים את פריג' בהתעלמות מההומואים.

"מאז היבחרו לכנסת מטעם מרצ, בינואר 2013, ח"כ עיסאוי פריג' מתעלם מהקהילה שלי", טען. "בניגוד לכל חברי הכנסת של המפלגה, הוא לא נואם בנושא, לא מתראיין, לא מוציא הודעות לתקשורת, ולא מעלה פוסטים ברורים ברשתות החברתיות.

"זמן רב שאנו חשים תסכול מההתעלמות של ח"כ פריג' מאתנו. נתנו זמן, ניסינו להסביר - אך המפלגה ירקה בפרצופנו. יחד עם חברי לקהילה ותומכינו העלינו זאת בפורומים פנימיים, אך זכינו לבוז ולביטול מוחלט מצד הנהגת המפלגה ופעיליה".