פעילי תנועת ''חוזרים להר'' אשר נעצרו אתמול (ג') במהלך צעדת יום העצמאות שערכה התנועה מכיכר ספרא לכיוון הר הבית בירושלים, שוחררו אחר הצהריים בבימ"ש השלום בעיר.

במספר דיונים דחו השופטים את בקשת המשטרה להטיל על הפעילים תנאים מגבילים אשר כוללים הרחקות מהעיר העתיקה, והורו על שחרורם של הפעילים בערבות בלבד. בחלק מהתיקים הורה בימ"ש אף להעביר את פרטי האירועים למחלקה לחקירות שוטרים בכדי לבחון את התנהלות השוטרים.

בדיונים ייצגו את הפעילים עו"ד איתמר בן גביר וכן עו"ד נתי רום ורחביה פילץ מארגון חוננו.

באחד הדיונים נימקה המשטרה את בקשתה להרחקה בכך שמדובר בתקופה נפיצה, וכן כי בעוד תקופה קצרה יחל חודש הרמדאן, ולאור זאת ולאור חופש הדת של המוסלמים יש להרחיק את הפעילים.

בתגובה תקף עו"ד רום את נציג המשטרה והזכיר כי גם ליהודים יש חופש דת וימים חשובים בתקופה הקרובה - יום ירושלים המעוגן בחוק יסוד ירושלים וכן חג השבועות בו נהגו לעלות לרגל, טענה שהתקבלה ע"י בית המשפט.

עו"ד בן גביר הציג החלטות עבר של בית המשפט העליון אשר קבע שגם כאשר מדובר במקרים נפוצים אין פוגעים בזכויות היסוד ואילו עו"ד פילץ טען שהמדובר במדרון חלקלק ובקשת במשטרה פוגעת בחופש התנועה.

בתגובה להחלטות מסר עו"ד בן גביר "אני שמח שביהמ"ש קיבל עמדתנו אך עצוב מאוד נוכח התמונות של מכות ופגיעה בצעירים. לא נשתוק ונמצה את הדין עם השוטרים שסרחו. טוב שביהמ"ש הבהיר שחופש התנועה בעיר העתיקה הוא לא רק לערבים ולנשות הכותל ונקווה שהמשטרה תפנים את הדברים''.

"אנו שמחים שבית המשפט לא שעה לטענות המשטרה" מסר עו"ד רום מחוננו, "בית המשפט אף התרשם מהאלימות הרבה שהופעלה במעצר. ולגבי כל הטענות שמדובר בחודש הרמדאן הקרב ובא ביהמ"ש קיבל את טענותינו שיש לכבד גם את חגיהם של היהודים יום ירושלים המעוגן בחוק יסוד ירושלים ואת חג השבועות הקרב ובא ושחרר ללא כל הגבלות את מרשיי שכל מעשיהם התבטאו בכך ששרקו במשרוקיות...".

עו"ד רחביה פילץ הוסיף כי "ביהמ"ש קיבל את עמדתנו לפיה המשטרה משתיקה כל מחאה ומחזקת בכך את מדיניותה הרופסת של המדינה בהר הבית, גם במחיר של פגיעה ממשית בדמוקרטיה. בבית המשפט נציג המשטרה לא התבייש להגיד שהפגנה בדרישה לשחרר את הר הבית היא פרובוקציה. ביהמ"ש בהחלטת השחרור בערבות בלבד הביע את דעתו נגד הפגיעה בדמוקרטיה לפיה אסור להפגין למען הר הבית".