שגיב לוגסי - חתן חידון התנ"ך העולמי

כבר שנים רבות מלווה המורה בועז חדד ממעלות את תלמידיו לחידון התנ"ך.

במשך 15 שנים רצופות זכו תלמידיו במקום הראשון בחידון המחוזי לבתי הספר הממלכתיים במחוז צפון, ועלו מטעם המחוז לחידון התנ"ך הארצי.

בחידון העולמי שהתקיים השבוע ביום העצמאות, ישב חדד בקהל והתרגש מאוד כאשר תלמידו שגיב לוגסי זכה בתואר חתן התנ"ך העולמי. "ההרגשה היא של סיפוק גדול", מספר חדד בריאיון ל'בשבע'. החידון מסכם שנתיים וחצי של עבודה אינטנסיבית שלו עם שגיב עד לרגע הגדול. "בסופו של דבר המטרה הושגה, החלום של שגיב התגשם וגם החלום שלי התגשם".

שגיב לוגסי ממעלות, שזכה השבוע בתואר חתן התנ"ך העולמי לנוער, הוא חתן התנ"ך הראשון מזה כ‑30 שנה שלא מגיע מהחינוך הדתי. לוגסי, תושב העיר מעלות שבצפון, לומד בבית הספר אורט בעיר, אשר משתייך לחינוך הממלכתי.

חדד מספר כי את האתגר להביא תלמיד מהחינוך הממלכתי לתואר חתן התנ"ך העולמי, הציב ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ארבע שנים. "אבשלום קור שאל את ביבי למה אין תלמידים מהממלכתי שזוכים בתואר חתן התנ"ך, וביבי השיב לו 'זה עוד יקרה וזה יהיה שוס'. אני ראיתי את זה ואמרתי לעצמי: למה שלא נצליח לעמוד ביעד הזה?". חדד מספר כי לפני שנתיים גם כן זכה תלמיד שלו, דורון קדוש, בחידון התנ"ך הארצי לנוער במסלול הממלכתי, והגיע למקום החמישי בחידון העולמי ביום העצמאות.

מה מביא מורה להשקיע כל כך הרבה שעות ומאמץ במשימה כזו?

"אני אדם מאוד תחרותי. אני כבר 30 שנה במערכת החינוך, וחיפשתי אתגר לי ולתלמידים שלי. אני עושה את זה כבר שנים רבות ומשקיע בכך אלפי שעות".

חדד שמח על ההכרה שקיבל בשנים האחרונות, כאשר בין היתר הוכתר בחידון המחוזי בצפון בשנה שעברה כמורה מצטיין, אך מבחינתו זה לא מספיק. "מדובר באלפי שעות עבודה שמתפרשות על ימים שלמים. לפעמים זה נמשך ממש עד כניסת השבת, בלי שום תמורה כספית. תראה לי עוד מקצוע שבו אדם משקיע אלפי שעות ללא תמורה, ובסוף מה שנותנים לו זו תעודה".

שגיב ובועז לאחר הזכייה בחידון הארצי השנה
שגיב ובועז לאחר הזכייה בחידון הארצי השנהצילום: אורט מעלות

מה הם מרכיבי ההצלחה? מה הופך תלמיד לחתן תנ"ך?

"אני תמיד מדבר על משולש הצלחה: מורה מוביל שמכוון את התלמיד ומנווט אותו אל היעד, מזהיר אותו מהמוקשים ועוזר לו לא ליפול בהם, הורים שיודעים לתמוך ולתת לתלמיד את הגב שדרוש לו למשימה, ותלמיד שחייב להיות מוכשר מאוד ולרצות את זה. כמובן יש כאן גם את בית הספר וההנהלה שלו, שנותנים את הגיבוי ומאפשרים את כל זה".

מה כוללת ההדרכה של התלמיד?

"מדובר בהכנה של חומרים, חוברות הכנה, הדרכה של התלמיד בכל החומר הנלמד, חיבור החומר לעולם של התלמיד ויצירת אקטואליזציה של הדברים. תמיד אומרים שחתני תנ"ך הם כאלו שיודעים לזכור בעל פה. זה שטויות. אי אפשר לזכור כל כך הרבה חומר בעל פה בלי להבין אותו. בשביל להתכונן לחידון צריך להבין היטב כל פסוק בחומר הנלמד וכל מילה בפסוק".

כמורה בבית ספר ממלכתי, מהו התנ"ך בשבילך?

"התנ"ך הוא ספר חיים, הוא ספר שמדריך את החיים שלנו, שמלמד אותנו איך להתנהג. זה ספר חינוכי מהמעלה הראשונה".

היה חשוב לך להביא דווקא תלמיד מהחינוך הממלכתי לתואר חתן התנ"ך?

"זה בהחלט היה חשוב לי, במיוחד שדיברו כל הזמן על כך שמי שזוכים בחידון הם דווקא תלמידים מהחינוך הדתי. אני טוען שזה לא משנה אם התלמיד הוא דתי או לא. מה שקובע הוא הרצון של התלמיד, היכולת שלו, ההתמדה שלו, וכמובן התמיכה של ההורים והניווט של המורים. הסוד הוא לדעת לנווט היטב אל היעד".

מנכ"ל רשת אורט, צביקה פלג, בירך את לוגסי על הזכייה: "התנ"ך מהווה את אבן היסוד של האמונה היהודית. אשרינו שזכינו שתלמיד אורט מעלות מהחינוך הכללי נבחר לחתן התנ"ך העולמי".