רחל עזריה
רחל עזריהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במכתב משותף של חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), מנואל טרכטנברג (מחנה ציוני), אלעזר שטרן (יש עתיד) ורחל עזריה (כולנו) שנשלח היום (ה') לוועדת השרים לחקיקה, קוראים הארבעה לתמוך בהסדרה כוללת של מעמד השבת בישראל.

במכתב כותבים חברי הכנסת כי "בימים אלו שוב מתלהטת המחלוקת הציבורית סביב השבת, בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין פתיחת מרכולים בתל אביב. משבר זה מתווסף להיסטוריה ארוכה ועגומה של עימותים בין חלקים שונים של החברה בישראל על אופייה של השבת, עימותים אשר מעצימים את השסעים שקיימים ממילא.

''לצערנו, בשנים האחרונות, השבת הפכה מילה נרדפת למלחמות ומאבקים ולא של שלום ומנוחה כפי שהיא מייצגת. זו העת לעשות מעשה ולפעול יחדיו למען הפיכת השבת לגורם מאחד ולא מפלג, הנותן מענה מאוזן לשלל המגזרים המרכיבים את הפסיפס המרהיב של החברה בישראל – זאת, ע"י תמיכה בהצעת חוק השבת שתידון ביום ראשון הקרוב".

חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה מזכירים במכתבם שמאבקי השבת קורעים את החברה הישראלית ומציינים שרק חקיקה משותפת תסייע לאיחוי הקרע. "פסיקת בג"צ ממחישה את העובדה שרק חקיקה מוסכמת יכולה לתת מענה, שכן כל פתרון אחר יהיה 'ניצחון' נקודתי של אחת הקבוצות בחברה הישראלית: פעם ברמה המקומית, פעם על ידי החלטות של שר זה או אחר ופעם ע"י התערבות של מערכת המשפט''.

על כן, כותבים הח"כים, ''דרושה הסדרה כוללת ברוח אמנת גביזון-מדן, המאזנת בין צמצום וסגירת המסחר לבין עידוד של פעילויות תרבות ופנאי וקיום של פתרונות תחבורתיים מושכלים, כך שכל אחד יוכל ליהנות מהשבת כיום מנוחה בהתאם לאורחות חייו, תוך כיבוד האחר", כתבו.

את מכתבם סיימו בקריאה לשרים לתת לכנסת לקיים דיון בנושא, "פתרונות פוליטיים מצריכים פשרות. הצעת החוק השבת מגלמת פשרה שכולם יכולים לחיות עמה, היא תצמצם את חילול השבת במדינת ישראל ותשקף את הרבגוניות של החברה בישראל. מן הראוי שבסוגיה כה חשובה וערכית שכזאת תהיה אפשרות לקיים בכנסת דיון אמתי וענייני.

אנו פונים אליכם בקריאה לתמיכה בהצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה והבאתה לדיון במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. אנו קוראים לכם לעשות זאת למען השבת'', נאמר במכתב לשרים.