אודי אדם
אודי אדםצילום: דובר צה"ל

אבן הפינה לאנדרטת חללי צבא דרום לבנון הונחה היום (ראשון) סמוך ל״גדר הטובה״ במטולה, במעמד מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אודי אדם, סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן וראש מועצת מטולה דוד אזולאי.

בטקס שהתקיים בשטח הסמוך לשער המיתולוגי דרכו נכנסו חיילי צה"ל ללבנון, השתתפו משפחות חללי צד"ל ומפקדי יחידת הקישור ללבנון לדורותיהם.

האנדרטה תהווה מקום להנצחה והתייחדות עם זכר הנופלים עבור משפחותיהם, ותשמש גם מקום שיספר את סיפורם של גיבורי צד"ל.

כידוע, האנדרטה הראשונה שהוקמה להנצחת חללי צד"ל בסמוך לכפר מארג'-עיון שבדרום לבנון, פוצצה ע"י כוחות חיזבאללה לאחר הנסיגה מלבנון בשנת 2000.

מנכ״ל משרד הביטחון האלוף במיל' אדם אמר בטקס כי ״17 שנים לאחר נסיגת צה''ל מלבנון, מדינת ישראל, משרד הביטחון וצה״ל מקיימים את חובתם המוסרית והערכית לאנשי צד"ל ובני משפחותיהם, ומניחים אבן פינה לאנדרטה ואתר הנצחה לחללי צד"ל שלחמו לצד חיילי צה״ל בלבנון.

''650 לוחמים נפלו בקיימם את ברית הדמים בין שני הצבאות- צה״ל וצד״ל. ברית שנולדה מרצון עז ומשותף למען עתיד טוב יותר בין העמים, למען השלום, למען מלחמה צודקת כנגד טרור החיזבאללה, ולמען חלום משותף של חיים ביחד ללא מלחמות. האנדרטה ואתר המורשת, הצופה אל הגדר הטובה ואל דרום לבנון הם עדות חיה לברית הדמים״, הוסיף אדם.

סגן הרמטכ"ל גולן מנה שלוש סיבות להקמת האנדרטה. "הראשונה היא להוקיר להם תודה ולומר בשמה של מדינת ישראל 'מודים לכם על כל מה שהקרבתם למען ביטחוננו וביטחונכם'.

"הסיבה השנייה היא להשכיל, כי אזור הביטחון הולך ונעשה מטושטש מיום ליום. הידיעה שפעם ישבנו מעבר לגבול וקיימנו יחסי רעות עם תושבי דרום הלבנון, לא יכולה להיות מובנת מאליה.

"הסיבה השלישית היא ללמוד שיהודים וערבים, מתוך יחסים של שוויון וכבוד, יכולים לחיות יחדיו, להשתתף באירועים המשפחתיים אלה של אלה, ולעשות זאת ברעות, אחווה ואהבה גדולה", הוסיף גולן.

בתום דבריהם פנו המכובדים להניח את אבן הפינה, בתוכה מגולגלת מגילה המנציחה את ברית הדמים בין חיילי צד״ל וחיילי צה״ל ונושאת תקווה לשלום.