מדורות? לא בגן היווני
מדורות? לא בגן היווניצילום: יעקב ליברמן. פלאש 90

בעקבות בקשת הכנסייה היוונית הוחלט למנוע מיהודים לקיים מדורות ל"ג בעומר במתחם המכונה 'הגן היווני' בהר ציון, על אף שמדובר בשטח ציבורי פתוח.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר בועז כהן, תושב האזור ומי שהוביל לא מעט מאבקים מול ניסיונות הכנסייה היוונית על מתחמים לא לה בהר ציון, על ההתנהלות התמוהה של המשטרה והעירייה בפרשה. זאת לאחר שכבר אתמול פונו מהמקום ילדים שהגיעו כדי להציב עצים למדורה.

"זה לא עימות מול הכנסייה אלא מול המשטרה", פותח ומדגיש כהן המספר כי "יצאה הוראה שבגלל שהכנסייה לא מוכנה שיעשו שם אירועי מדורות של ל"ג בעומר, העירייה, שאמורה הייתה לטפל בזה ולהסביר להם שזה שטח ציבורי פתוח" מורה על פינויים של החוגגים היהודים.

בדבריו מספר כהן על ישיבה שהתקיימה עם דוד קורן, יועץ ראש העיר למיעוטים, בעקבות אירוע נוסף בו סגרה הכנסייה את המעבר בו היו תיירים עוברים בדרכם להר ציון. במהלך המפגש הזכיר כהן את הצורך להיערך לאירועי ל"ג בעומר ולאפשר את פתיחת השער עבור רכבי חירום אם יהיה בהם צורך, והצבת תשתיות נדרשות במקום.

בתגובה לדבריו נאמר לו כי 'מי שיבוא לחגוג יפונה על ידי המשטרה'. כהן מספר כי כאמור "כבר אתמול פינו ילדים שהגיעו לשים עצים כהכנות למדורות". זאת על אף שהמקום אינו שייך לכנסייה על פי חוק אלא נרשם בתקופתו של טדי קולק על שמה בעוד הוא עדיין מוגדר כשטח ציבורי פתוח.

במכתב תגובה ששיגרה העירייה והגיע לידי כהן נאמר כי הכנסייה פנתה באמצעות בא כוחם והודיעה על כוונתה למנוע את אירועי ל"ג בעומר במתחם המקרקעין שלה בגלל ווונדליזם. בעירייה ביקשו מהמינהל הקהילתי של הרובע היהודי להסדיר את הדברים מול הכנסייה תוך גישור של העירייה אך ללא הועיל.

כהן מצידו עדיין לא מבין איך קורה שגחמה של הכנסייה מונעת מיהודים לחגוג בשטח פתוח ומביאה לפינויים על ידי המשטרה, "אולי נמנה את הפטריארך לראש העיר וזהו...", הוא מציע.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: לעירייה לא ידוע על הנחייה שיצאה בנושא. השטח המכונה 'הגן היווני' הינו שטח בבעלות פרטית של הכנסייה היוונית אורתודוכסית. ייעוד השטח הוא אכן שצ"פ, אך מעולם לא מומש (כמו שטחים אחרים דומים בעיר).

הכנסיה היוונית פנתה לעירייה ולמשטרת ישראל באמצעות בא כוחם כי 'בכוונתם לא לאפשר את אירועי המדורות של ל"ג בעומר ו/או את המחנאות של שבועות על מתחם המקרקעין שלה', בשל ונדליזם ונזקים שנגרמו לכנסייה. העירייה והמשטרה ניסו לגשר בין הצדדים על מנת למצוא פתרון, אך ללא הועיל. הוצע למינהל הקהילתי לפנות לבעלים (הכנסייה) ולבקש את אישורם, אך עד-כה המינהל הקהילתי נמנע מלעשות כן".