ראש רבני ג'רבה. רבי משה כלפון הכהן זצ"ל
ראש רבני ג'רבה. רבי משה כלפון הכהן זצ"לרישום: חנה כהן ז"ל

לקראת כנס 'ליבי במזרח' של מכללת אורות ישראל, כנס שיתקיים מחר (רביעי), שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הרב ד"ר משה רחימי, יוזם הכנס על חשיבותו והצפוי בו.

"המגמה היא לעסוק בצד המחקרי ובפן החברתי של הנושא ולהציג מחקרים שלא התגלו על אישים שיטות ודרכי פסיקה, כמו גם ההתייחסות לציונות של חכמי המזרח בדורות האחרונים", אומר הרב רחימי המציין כי קולם של מנהיגים אלו לא נשמע בעשרות השנים האחרונות ומדובר בקולות הנצרכים על מנת להשלים את הפערים בהיכרות עם המורשת וההיסטוריה היהודית.

"אנחנו מקווים לתרום פן נוסף, הפן של המנהיגות הדתית של הקהילות, הרבנים ומנהיגים אחרים שהשאירו הרבה כתבים הגות ופרשנות. זו הנהגה שהתמודדה עם תמורות גדולות מאוד בחברה ובקהילות בארצות שבהן הם חיו. מתגלה התייחסות מאוד רצינית לתמורות, כיהודים שרובם היו ציונים ואנשים שארץ ישראל לנגד עיניהם".

מוסיף הרב רחימי ומציין כי התמודדות זו באה לידי ביטוי בין השאר בפסיקות ובכתבים כמו גם בהגות ובפיוטים שנכתבו על ידי מנהיגי קהילות המזרח. בין השאר הוא מזכיר בדבריו כי "הרב בן ציון חי עוזיאל התחשב בפסיקת ההלכה שלו בשלטון המנדטורי בארץ". במהלך הכנס "פרופ' אביעד הכהן יתייחס לתהליכים הדמוקרטיים וההתייחסות היהודית אליהם. פרופ' רון קליימן ידבר על הלכות המסחר והיחסים בין היהודים לגויים בנושאי המסחר", מספר הרב רחימי ומעיר כי לפסיקות ולכתבים הללו יש גם השלכות לימינו אלה.

"גם אני מופתע לשמוע על רבנים שלא שמעתי עליהם שהעיסוק שלהם בעולם הציונות היה עמוק מאוד. עד כה למדנו על תפיסה לפיה ההתייחסות לציונות הייתה רק בארץ ובאירופה, אבל לעומת זאת המחקר חושף את האמירות של רבני המזרח וההתייחסות להרצל, לרב קוק וכו' רואים שהם חלק מהציונות". בין השאר יוצגו במהלך הכנס הקשרים שבין הרב קוק לרבני הקהילות המדוברות, "אלו דברים שמחדשים ומגלים פן נוסף שמשלים את הפאזל".

בעקבות הדברים נשאל הרב רחימי אם נכון לעסוק בפן המוסתר הזה של ההיסטוריה היהודית מבלי לדון במניעי ההסתרה ובגורמים לדחיקתה לשוליים הנשכחים של התודעה היהודית. האם לא נכון לברר את הסיבות שהובילו להשתקה, ומתוך כך יהיה סיכוי להוביל לשינוי של ממש, שהרי אם המשכיחים והמדחיקים עודם פועלים ממניעיהם, לא יועילו כל הכנסים והמאמרים בתחום זה. ההשתקה תימשך.

"זה נושא שחייב להידון, לא כדי להתנגח ולהתנצח אלא כדי למצוא פתרון, אם כי הבמה שלנו היא לא המקום. משרד החינוך ומשרדים אחרים הם שצריכים לעסוק בזה. תפקידנו הוא להציף את העושר התרבותי ולהביא לכך שאנשים ייחשפו לכך ויאהבו את החומרים הללו. יש מקום למחקרים סוציולוגיים שכאלה שיוכלו לתקן את עיוותי העבר. אנחנו מקווים שהאנשים שאמונים על כך יעשו זאת".

בין הדוברים בכנס יהיו גם מרצים מחו"ל. הרב רחימי מציין כי בין השאר ידונו האורחים בעולם הפסיקה והמשפט של חכמי המזרח, "פרופ' חיים ג'יי ברקוביץ' ידבר על המשפט והשפעת הפסיקה של חכמי המזרח על אשכנז, השפעה הדדית של היהדות". כשהוא נשאל אם קיים הבדל בין אופי המחקר שמתבצע בארה"ב ובאירופה סביב סוגיה זו לבין זה שנעשה בארץ, ואולי המחקר בחו"ל נעשה באופן אובייקטיבי יותר ונטול עוקץ הטינה ותחושת האפליה הוא משיב ואומר כי הוא "מאמין שכל החוקרים אמונים על האמת והיושר האקדמי, ועושים את המחקרים ללא קשר לטרוניה המדוברת. אני לא מזהה הבדלים בין סוגי המחקרים".