ד"ר נתן ברון מהפקולטה למשפטים בבר-אילן יקבל השנה את פרס ז'בוטינסקי למחקר ולספרות, על ספרו "משפט, יצרים ופוליטיקה".

בספר זה מציג ד”ר נתן ברון תמונה מלאה ומרתקת של התרחשויות דרמטיות במערכת השיפוט בארץ ישראל בסוף המנדט ובשנים הראשונות למדינה, שבהן הוקמה והתבססה מערכת המשפט הישראלית החדשה.

בספר מתוארות פרשיות חסויות וסודיות, חלקן קשות ובעייתיות ביותר, שאותן חשף המחבר בשורה של מחקרים המתבססים על מסמכים מקוריים שמצא בארכיונים ציבוריים ופרטיים בארץ ובחו”ל.

בין השאר עוסק הספר בסכסוך רווי-יצרים בין ראשי המדינה ובין נשיא בית המשפט העליון; על נשיא בית משפט עליון שבגיל 80 הפתיע את כולם והביע דעות פוליטיות “לא מקובלות”; על שהתרחש בלשכת השופטים במשפט רצח ארלוזורוב; סיפור על נשיא בית משפט עליון שכתב “יומן אישי” ובו תיעד את התהליך (הפוליטי-מפלגתי) שהביא למינויו כנשיא; סיפורו של שופט בבית המשפט העליון שהודח כתוצאה מהאשמות-שווא כאילו לקח שוחד; ועל שופט שאולץ לעבור בדיקה רפואית משפילה כדי לסלקו מכס המשפט.

לצד אלה עוסק הספר בשאלות נכבדות, ובהן, מה גורם לתנודות באמון הציבור בבתי המשפט? האם “מינויים פוליטיים” לבית המשפט העליון הם תמיד גרועים ופסולים? והאם אכן אמר מנחם בגין בדיוק את המילים המפורסמות “יש שופטים בירושלים”?

נתן ברון הינו ד"ר למשפטים. בעבר היה כתב ב"ידיעות אחרונות" והקים את בית הספר לעיתונות בתל אביב. אחר כך ניהל מסעי בחירות ושימש גם כיועץ לראש עיריית תל אביב שלמה להט. בהמשך דרכו היה גם יועץ לענייני הסברה של הליכוד והיה גם חבר בוועד המנהל של רשות השידור.

ד"ר נתן ברון חוקר את ההיסטוריה של מערכת המשפט הישראלית לדורותיה, ומרצה על נושא זה בפקולטות למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטה העברית.

טקס הענקת הפרס, במעמד שרת התרבות והספורט מירי רגב, יתקיים הערב (ד') ב"בית ציוני אמריקה" בתל אביב.