הרב אשר וייס בועידת רבני אירופה

פוסק ההלכה הידוע, הרב אשר וייס, השתתף בכינוס ועידת רבני אירופה שנערך השבוע באמסטרדם, והתייחס להתקדמות הטכנולוגית בתחומים רבים והרצון להגיע לתשובות ופתרונות הלכתיים בהתאם לנדרש.

"ישנן שאלות שלא שיערו אבותינו", אומר הרב וייס, "ואנו לפעמים מגששים באפילה". הרב קבע כי במצב של היום, שבו יש חידושים של ממש ולא רק פיתוחים של דברים שהיו בעבר, לפעמים צריכים להסיק מסקנות הלכתיות מתוך סברה. "השאלות דורשות הכרעה", הדגיש, "המטלה מוטלת על כתפינו ואנחנו צריכים בסייעתא דשמיא להכריע בהלכה".

את רוב השיחה שלו בפני רבני אירופה הקדיש הרב וייס לעניין בירור יהדות. "אם המשפחה המדוברת שומרת מצוות", סיפר, "אז אנו ממליצים על 'גיור לחומרה' כדי לצאת מכל ספק, אבל כאשר הם אינם מדקדקים במצוות - גיור לחומרה לא בא בחשבון ואז השאלה קריטית, שאלת בירור היהדות".

לדבריו השאיפה היא בוודאי להקל ו"לפתוח פתח של היתר", אך עם זאת הדגיש שמעל לכל יש ההגבלות ההלכתיות והפסיקות הקודמות ו"התורה איננה שלנו כדי לעשות ממנה חפץ עבורנו".

"הנושא של בירורי יהדות נהיה מורכב ממה שהיה בעבר" אמר הרב והסביר כי אם בעבר הייתה הנחיה הלכתית רווחת שלא חושדים במי שמכריז "אני יהודי", היום יש מספיק פיתויים ואינטרסים שבגללם יש מקום לחשוד במי שמכריז ללא שום הוכחה וסימוכין "אני יהודי".

הרב ציין בכאב שהתקופה היחידה שבה היה חקר אמיתי ומקיף של "בירור יהדות" הייתה תקופת השואה, על ידי הצורר הנאצי. היום, הבהיר, אי אפשר להסתמך על מסמכים וניירות שלפעמים נכתבו על בסיס אמירה סתמית של הזדהות כיהודי.

הרב וייס המשיך והביא את תחום הפונדקאות כתחום הלכתי מורכב. השאלה הראשונה כמובן היא - מי האם? האם מדובר באם הפונדקאית שבתוך רחמה מתפתח העובר או בעלת הביצית שהיא האם האמיתית בפועל של התינוק. "לדעתי בעלת הביצית היא האם ההלכתית", אמר הרב וייס אך ציין כי עדיין אין הכרעה בעניין ולכן הפסק ההלכתי הוא שאם אחת משתי הנשים אינה יהודית, עושים גיור לחומרה כדי לוודא ללא כל ספק שהילד יהודי.

הרב המשיך ודן בעניין בירור היהדות וקבע: "יש רצף גנטי שיותר מצוי אצל יהודים מאשר אצל גויים, אבל זה לא מספיק כדי להוכיח שמי שיש לו את זה הוא יהודי. אני חושב שלא נבדקו כל הקבוצות האתניות בעולם כדי לסמוך על DNA בבירור היהדות".

בסיכום הדברים קבע הרב וייס כי בדיקות ה-DNA בהחלט נותנות אינדיקציה בעניין בירור היהדות ו"זה חשוב, אבל לא נוכל להסתמך על זה לבירור יהדות".