השר ארדן והמפכ"ל אלשיך
השר ארדן והמפכ"ל אלשיךצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת הפנים של הכנסת דנה הבוקר (שני) בהצעת חוק המבקשת לקבוע שכל קציני החקירות במשטרה יצטרכו לעבור בדיקות פוליגרף.

משמעות ההצעה, שבאה ביוזמתם של השר לביטחון פנים והמפכ"ל, היא שיותר מ-1,600 שוטרים ייאלצו לעבור את הבדיקה.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הסביר הבוקר (שני) בראיון בגלי צה"ל את הרקע להצעה, וציין כי כיום נאסר להשתמש בבדיקת פוליגרף שלא לצורך סיווג בטחוני, או הגנה על מידע בטחוני רגיש.

לדבריו, על מנת למנוע מצב שבו קציני חקירות משמשים בתפקידם כאשר יש להם "שלדים בארון", כהגדרתו, נדרש להשתמש בפוליגרף, אך לא ניתן לעשות זאת ללא חקיקה מיוחדת.

עם זאת, יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), מתנה את קידום ההצעה בחקיקה מקיפה יותר שתחייב את מרבית השוטרים בדרגת פקד ומעלה לעבור את הבדיקה.

היוזמה מעוררת תסיסה גם בדרגי השטח במשטרה. אביגיל שררה, מנכ״לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, טענה היום כי "החיוב בפוליגרף גורף לקציני החקירות במשטרה פוגע קשות בפרטיות הקצינים, יוצר חוסר אמון מובנה בתוך המערכת ומעמיד את הקצינים בחזקת חשודים מיידיים, עבריינים בפוטנציה".

לדבריה, "צר לי כי בכנסת ישראל יש כאלו החושבים כי זו הדרך לנהוג בקציני משטרה מסורים, אנשים מובחרים, ערכיים וראויים ביותר, העושים לילות כימים למען ביטחון ישראל. לקראת קיום הדיון בוועדת הפנים היום, פנינו לכל חברי הוועדה על מנת שידחו מכל וכל את ההצעה של ח"כ אמסלם. במידה והנושא לא ייפתר- נוציא את משפחות כל השוטרים להפגין".